search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
TitleMagister magistri lupus? "Mobbing" am Arbeitsplatz Schule
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 49 (2003) 2, S. 235-253
Document
Keywords (German)Isolation; Schule; Schulleitung; Schulkultur; Lehrer; Lehrerkollegium; Interaktion; Mobbing; Arbeitsbedingungen; Forschungsstand; Belastung; Definition; Deutschland
sub-disciplineOrganisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Vor dem Hintergrund einer Skizze der allgemeinen Auseinandersetzung mit und der Forschung zu dem populären Phänomen 'Mobbing am Arbeitsplatz' wird die schulbezogene Diskussion des Themas einer kritischen Analyse unterzogen. Nachfolgend wird mit Blick auf die strukturellen und interaktionellen Charakteristika des Lehrerberufs sowie des Arbeitsplatzes Schule diskutiert, inwieweit diesen ein erhöhtes Potenzial für das Auftreten von 'Mobbing' zugeschrieben werden kann und wie die Wirkungen dieses Potenzials zu bewerten sind. (DIPF/ Orig.)
Abstract (English):Against the background of a sketch of the general discussion and of research on the popular phenomenon of “mobbing at the workplace”, the school-related debate on this topic is critically analyzed. Taking into account the structural and interaction-related characteristics of the teaching profession as well as of the workplace school, the author then inquires into the question whether these characteristics could be attributed a higher potential for the manifestation of mobbing and how the effects of this potential ought to be assessed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2003
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication17.08.2011
Suggested CitationRothland, Martin: Magister magistri lupus? "Mobbing" am Arbeitsplatz Schule - In: Zeitschrift für Pädagogik 49 (2003) 2, S. 235-253 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-38761
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)