search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Die Form der Pädagogik. Der Schematismus "Bildung - Hilfe" als Differenzial pädagogischer Expansion
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 50 (2004) 2, S. 266-285 ZDB
Document  (383 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Artikel beschreibt mittels einer feldtheoretisch erweiterten systemtheoretischen Perspektive begriffliche und praktische Formen, mit deren Hilfe sich das pädagogische Dispositiv auf den drei Ebenen von Disziplin, Profession und gesellschaftlicher Systembildung etabliert und expandiert. Das Begriffspaar "Bildung" - "Hilfe" dient als Instrument zur Analyse theoretischsemantischer wie praktischer Formen des Umgangs mit Kontingenz im Blick auf Personenveränderung. Es wird ein Beschreibungsraster entwickelt, der vergleichende Analysen unterschiedlicher Teildisziplinen, Professionen und Praxisfelder in Bezug auf ihre Reflexionstheorien wie auf ihre Handlungslogiken ermöglicht. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):On the basis of a field-theoretically extended systemtheoretical perspective, the authors describe conceptual and practical forms by means of which the pedagogical dispositive is established and expanded on the three levels of discipline, profession, and social system-formation. The conceptual pair "education - help" serves as instrument for the analysis of both theoretical-semantic and practical forms of dealing with contingency in view of personal changes. A pattern of description is developed which allows for comparative analyses of different subdisciplines, professions and fields of practice with regard to their theories of reflection and their logics of action. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.10.2011
CitationManhart, Sebastian; Rustemeyer, Dirk: Die Form der Pädagogik. Der Schematismus "Bildung - Hilfe" als Differenzial pädagogischer Expansion - In: Zeitschrift für Pädagogik 50 (2004) 2, S. 266-285 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-48101 - DOI: 10.25656/01:4810
export files

share content at social platforms