details
Original Title |
Entwicklung eines Programmkonzepts "Lebenslanges Lernen" |
---|---|
Parallel title | Development of a Program "Lifelong Learning" |
Authors | Lempert, Wolfgang; Achtenhagen, Frank |
Source | Unterrichtswissenschaft 28 (2000) 2, S. 144-159 |
Document | full text (1.014 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsanforderung; Gesellschaft; Bildungsplanung; Modellversuch; Berufliche Qualifikation; Fortbildung; Weiterbildung; Erwachsenenbildung; Lebenslanges Lernen; Deutschland |
sub-discipline | Adult Education / Further Education Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 2000 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | "Lebenslanges Lernen" wird zwar seit Jahrzehnten immer wieder gefordert, auch und gerade im Hinblick auf ständig sich beschleunigende Veränderungen im Arbeitsleben; bis heute aber verfügen wir über relativ wenige gesicherte Informationen darüber, aufweichen Orientierungen und Kompetenzen die Bereitschaft und Fähigkeit zum Lernen im Erwachsenenalter fußt und wie die Entwicklung der betreffenden Potentiale gefördert werden kann. In unserem Artikel begründen und skizzieren wir ein Forschungs- und Versuchsprogramm, dessen Ausführung dazu beitragen könnte, diesem Mangel abzuhelfen. Dabei stützen wir uns auf33 Expertengutachten und konzentrieren uns auf die Grundlegung berufsbezogenen lebenslangen Lernens in der Kindheit und im Jugendalter. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Although the requirement of lifelong learning in modern societies has been discussed already for decades -particularly with respect to the accelerating transformations of our working life - we do not know much upon the fundamental orientations and competencies motivating and enabling adult learning and upon the strategies supporting their development. In our article, we give reasons for and describe briefly a program of R & D that has been designed in order to overcome this deficiency. It is founded on 33 statements of experts and concentrates on the 'basics' of occupation-related lifelong learning as far as they have to be developed primarily in childhood and adolescence. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 2000 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 07.05.2013 |
Citation | Lempert, Wolfgang; Achtenhagen, Frank: Entwicklung eines Programmkonzepts "Lebenslanges Lernen" - In: Unterrichtswissenschaft 28 (2000) 2, S. 144-159 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-54686 - DOI: 10.25656/01:5468 |