search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Das Konstrukt einer wertschätzenden Lenkung
Parallel titleThe construct of esteem-based guidance
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 21 (1993) 2, S. 167-181 ZDB
Document  (989 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Zunächst wird gezeigt, dass in den Arbeiten von Tausch & Tausch sowie Schulz v. Thun die Ablehnung jeglicher Lenkung mittels unscharf formulierter Begriffe und einer fragwürdigen operationalisierten Zuordnung vorgenommen wurde. Daran schließt sich eine Neubewertung des bekannten Verhaltenskreuzes an, die darin mündet, die Strategie einer "wertschätzenden Lenkung" als einen Problemlösungsansatz zu begreifen, der versucht, Anpassung und Einsicht zu integrieren und eine überdauernde Veränderung zu erzielen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):First of all, the author demonstrates that Tausch & Tausch as well as Schulz v. Thun reject any kind of guidance based on indistinct concepts and a dubious operational classification. The next step consists in reassessing the well-known behavior-cross which leads to understanding (viewing) the strategy of value-based guidance as a problem-solving approach. This approach attempts to integrate adaptation (conformity) and understanding (comprehension) in order to obtain lasting change. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.10.2013
CitationWeisbach, Christian-Rainer: Das Konstrukt einer wertschätzenden Lenkung - In: Unterrichtswissenschaft 21 (1993) 2, S. 167-181 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-81873 - DOI: 10.25656/01:8187
export files

share content at social platforms