details
Original Title |
Selbstgesteuert lernen im Projekt? Anspruch an Projektunterricht und dessen Bewertung aus Sicht von Lehrenden und Lernenden |
---|---|
Parallel title | Self-controlled learning in projects? Expectations regarding project-based instruction and its evaluation by teachers and learners |
Author | Traub, Silke |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 57 (2011) 1, S. 93-113 |
Document | full text (380 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Empirische Untersuchung; Interview; Metakognition; Selbsteinschätzung; Selbstregulation; Lehrer; Schüler; Lernprozess; Motivation; Lernmethode; Projektunterricht; Lerngruppe; Selbstgesteuertes Lernen; Kooperation; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2011 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Forderung Lernarrangements zu schaffen, in denen selbstgesteuert gelernt werden kann, verstärkt sich zunehmend. Die gängige deutschsprachige Projektliteratur benennt Merkmale selbstgesteuerten Lernens als zentrale Bestandteile eines Projektunterrichts. Lernende dagegen schätzen sich selbst im Projektunterricht eher wenig selbstgesteuert ein und diese Einschätzung wird von Lehrenden bestätigt. Es lässt sich also eine Diskrepanz zwischen dem Anspruch an selbstgesteuerten Lernens im Projektunterricht und dessen Bewertung aus Sicht von Lehrenden und Lernenden nachweisen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The demand to create learning arrangements in which self-controlled learning is possible becomes increasingly urgent. The established German-language literature on projects names characteristics of self-controlled learning as central components of project-based instruction. Learners, on the other hand, consider themselves less self-controlled in project-oriented instruction and their assessment is confirmed by that of the teachers. Thus, a discrepancy is revealed between the expectations connected with selfcontrolled learning in project-based instruction and its evaluation by both teachers and learners. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2011 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 25.02.2014 |
Citation | Traub, Silke: Selbstgesteuert lernen im Projekt? Anspruch an Projektunterricht und dessen Bewertung aus Sicht von Lehrenden und Lernenden - In: Zeitschrift für Pädagogik 57 (2011) 1, S. 93-113 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-87044 - DOI: 10.25656/01:8704 |