Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
TitelReclaiming the emancipatory potential of adult education: Honneth’s critical theory and the struggle for recognition
Autor
OriginalveröffentlichungEuropean journal for Research on the Education and Learning of Adults 7 (2016) 1, S. 13-24
Dokument
Schlagwörter (Deutsch)Honneth, Axel; Transformation; Orientierungslosigkeit; Anerkennung; Kritische Theorie; Transformationsforschung; Emanzipation; Intersubjektivität; Soziales Lernen; Individualismus; Erwachsenenbildung
TeildisziplinErwachsenenbildung / Weiterbildung
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN2000-7426
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):Mezirow’s theory of transformative learning built on the learning experiences of nontraditional adult students returning to education and on the critical theory of Habermas, more recently progressed by Honneth. This paper links transformation theory with the work of Honneth who in recent works advances ideas about identity development and freedom that allow us update gaps in transformation theory – that it has an inadequate understanding of the social dimension of learning. A new understanding of ‘disorienting dilemma’ as a struggle for recognition is suggested. This paper expands our understanding of the emancipatory intent of transformative learning. EU funded empirical research supports this new iteration of the adult learning theory. Implications are drawn for teaching non-traditional students in adult and higher education. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser ZeitschriftEuropean journal for Research on the Education and Learning of Adults Jahr: 2016
Statistik Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am22.04.2016
Empfohlene ZitierungFleming, Ted: Reclaiming the emancipatory potential of adult education: Honneth’s critical theory and the struggle for recognition - In: European journal for Research on the Education and Learning of Adults 7 (2016) 1, S. 13-24 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-120112
Dateien exportieren