Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
TitelKnowledge about the European Union in political education: what are the effects of motivational predispositions and cognitive activation?
Autoren ;
OriginalveröffentlichungMcGILL Journal of education 50 (2015) 2-3, S. 413-432
Dokument
Schlagwörter (Deutsch)Politische Didaktik; Bildungsforschung; Lehr-Lern-Forschung; Politische Bildung; Staatsbürgerliche Erziehung; Bildungsstandards; Kompetenz; Modell; Motivation; Wirkung; Schüler; Sekundarbereich; Schuljahr 09; Schuljahr 10; Interesse; Selbstkonzept; Wissenserwerb; Interview; Empirische Untersuchung; Deutschland
TeildisziplinEmpirische Bildungsforschung
Fachdidaktik/sozialkundlich-philosophische Fächer
Sonstige beteiligte InstitutionEuropean Commission: grant agreement 2011-4143/34
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN1916-0666
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):This study investigates the effectiveness of political science classes in Germany. It analyzes whether or not 1,071 students in the 9th and 10th grade showed increases in knowledge after participating in the lesson series. This analysis focuses on the competence dimension “subject-specific content knowledge” as well as on the motivational predispositions “academic self-concept” and “interest in politics.” It also examines the instructional characteristics “inclusion of students” and “cognitive activation” from the students’ perspective. One’s academic self-concept and interest in politics, as well as cognitively activating instruction, have a moderately positive effect upon educational success. Social inclusion correlates with all constructs except subject-specific content knowledge.
Statistik Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am20.04.2016
Empfohlene ZitierungWeisseno, Georg; Landwehr, Barbara: Knowledge about the European Union in political education: what are the effects of motivational predispositions and cognitive activation? - In: McGILL Journal of education 50 (2015) 2-3, S. 413-432 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-120178
Dateien exportieren