Startseite pedocs Suchen Navigationsstandort pedocs - Detailanzeige

pedocs - Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:


Originaltitel: Scenarios of mentor education in Romania - towards improving teacher induction
Paralleltitel: Scenariji izobrazevanja mentorjev v Romuniji - k izboljsevanju pripravnistva uciteljev
Autoren: ; ;
Originalveröffentlichung: CEPS Journal 6 (2016) 3, S. 59-76
Dokument:
Lizenz des Dokumentes: Lizenz-Logo 
Schlagwörter (Deutsch): Lehrerausbildung; Mentor; Mentorprogramm; Bildungspolitik; Lehrerfortbildung; Lehramtsstudiengang; Berufserfahrung; Qualifikation; Referendariat; Master-Studiengang; Modell; Vergleich; Estland; Rumänien
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik; Hochschulforschung und Hochschuldidaktik
Dokumentart: Aufsatz (Zeitschrift)
ISSN: 2232-2647
Sprache: Englisch
Erscheinungsjahr:
Begutachtungsstatus: Peer-Review
Abstract (Englisch): The aim of this paper is to examine the induction programme for newly qualified teachers and mentor education in Estonia, providing a comparative analysis of existing Estonian and possible Romanian models of mentoring. While the Estonian induction programme has been in place for more than ten years, induction in Romania is a relatively new and has only been mandatory since 2011 (National Law of Education 1/2011). The specifics of mentor professional development within the Romanian induction framework have yet to be explicated. This paper proposes two possible scenarios suitable for the Romanian system :1) long-term regulated academic education (part of master or doctoral level studies), and 2) flexible short-term in-service education. The advantages and disadvantages of both models are examined and ways to overcome some of the disadvantages are identified. Ultimately, the paper proposes that a flexible, needsdriven system which encompasses a degree of choice will best fulfil the professional development needs of teachers who wish to become mentors. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser Zeitschrift: CEPS Journal Jahr: 2016
Statistik: Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
Prüfsummen: Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am: 28.10.2016
Empfohlene Zitierung: Stingu, Mihaela; Eisenschmidt, Eve; Iucu, Romita: Scenarios of mentor education in Romania - towards improving teacher induction - In: CEPS Journal 6 (2016) 3, S. 59-76 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-125115