Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Originaltitel
Unterricht als kommunikative Ordnung. Eine kontingenzgewärtige Beschreibung
ParalleltitelTeaching as communication. A contingency-based approach
Autor
OriginalveröffentlichungNiessen, Anne [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]: Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2015, S. 15-31. - (Musikpädagogische Forschung; 36)
Dokument  (1.020 KB)
Lizenz des Dokumentes Deutsches Urheberrecht
Schlagwörter (Deutsch)
Teildisziplin
DokumentartAufsatz (Sammelwerk)
ISBN978-3-8309-3313-7; 9783830933137
ISSN0937-3993; 09373993
SpracheDeutsch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):A contingency-based description of teaching aims at explaining structural circumstances and the process-based logic of social and pedagogical frames of teaching. After having defined the essential theoretical terms of the concept, this article shows how the organization of teaching is established communicatively and under the influence of contingency in the three dimensions of the teaching system (subject, social, and temporal dimension). With regard to didactical challenges, the output of contingency-based theory is discussed as a last point. This theory of teaching consolidates a non-prescriptive and realistic view on teaching concerning the successes and failures in influencing students’ learning. Furthermore, this theory looks at the meaning of pedagogical planning knowledge in a new way. (DIPF/Orig.)
Beitrag in:Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung
Statistik
Prüfsummen
Bestellmöglichkeit
Eintrag erfolgte am12.12.2016
QuellenangabeProske, Matthias: Unterricht als kommunikative Ordnung. Eine kontingenzgewärtige Beschreibung - In: Niessen, Anne [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]: Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2015, S. 15-31. - (Musikpädagogische Forschung; 36) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-126056 - DOI: 10.25656/01:12605
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen