Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
DOI:  
TitelIdentifying processes underlying the multimedia effect in testing: An eye-movement analysis
Autoren ; ; ;
OriginalveröffentlichungLearning and instruction (2017) 47, S. 91-102
Dokument
Lizenz des Dokumentes Lizenz-Logo 
Schlagwörter (Deutsch)Multimedia; Augenbewegung; Wirkung; Test; Schülerleistung; Leistungsmessung; Testkonstruktion; Item; Visuelle Wahrnehmung; Schüler; Schuljahr 05; Schuljahr 06; Problemlösen; Verhalten; Technologiebasiertes Testen; Text-Bild-Beziehung; Empirische Untersuchung; Deutschland
TeildisziplinEmpirische Bildungsforschung
Pädagogische Psychologie
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN0959-4752
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):Test items become easier when a representational picture visualizes the text item stem; this is referred to as the multimedia effect in testing. To uncover the processes underlying this effect and to understand how pictures affect students' item-solving behavior, we recorded the eye movements of sixty-two schoolchildren solving multiple-choice (MC) science items either with or without a representational picture. Results show that the time students spent fixating the picture was compensated for by less time spent reading the corresponding text. In text-picture items, students also spent less time fixating incorrect answer options; a behavior that was associated with better test scores in general. Detailed gaze likelihood analyses revealed that the picture received particular attention right after item onset and in the later phase of item solving. Hence, comparable to learning, pictures in tests seemingly boost students' performance because they may serve as mental scaffolds, supporting comprehension and decision making.
weitere Beiträge dieser ZeitschriftLearning and instruction Jahr: 2017
Statistik Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am23.02.2017
Empfohlene ZitierungLindner, Marlit Annalena; Eitel, Alexander; Strobel, Benjamin; Köller, Olaf: Identifying processes underlying the multimedia effect in testing: An eye-movement analysis - In: Learning and instruction (2017) 47, S. 91-102 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-127949
Dateien exportieren