Startseite pedocs Suchen Navigationsstandort pedocs - Detailanzeige

pedocs - Detailanzeige

Aufsatz (Sammelwerk) zugänglich unter
URN:


Originaltitel: Weltweite Fremdenfeindlichkeit: Erklärungsansätze und Versuche interkultureller Erziehung
Paralleltitel: Hostility towards foreigners and strategies to overcome effects of stigmatization towards the foreign (residential) population worldwide and esp. in the Federal Republic of Germany
Autor:
Originalveröffentlichung: Wulf, Christoph [Hrsg.]: Im Schatten des Fortschritts. Gemeinsame Probleme im Bildungsbereich in Industrienationen und Ländern der Dritten Welt. Saarbrücken; Fort Lauderdale : Breitenbach 1985, S. 207-222. - (SSIP-Bulletin; No. 55)
Dokument:
Schlagwörter (Deutsch): Fremdenfeindlichkeit; Interkulturelle Erziehung; Interkultureller Vergleich; Rassismus
Pädagogische Teildisziplin: Vergleichende Erziehungswissenschaft
Dokumentart: Aufsatz (Sammelwerk)
ISBN: 3-88156-300-8
Sprache: Deutsch
Erscheinungsjahr:
Begutachtungsstatus: (Verlags-)Lektorat
Abstract (Englisch): Beginning with the general explanation of hostility towards foreigners the author argues that the phenomenon of hostility towards foreigners in the Federal Republic of Germany exists all over the world. This requires to his mind a more differentiated approach - e. g. it is necessary to consider the negative economic and social development such as it has been produced by economic recession and unemployment in the First as well as in the Third World. The quoted investigations prove the existence of tendencies of hostility towards foreigners in the Federal Republic of Germany, of social stigmatization of migrant workers, esp. Turks, and their structural discrimination which even their children experience at school. The presentation of indicators of hostility towards foreigners is followed by an elucidation of four theoretical approaches of explanation (the paradigm "stigmatization" as a sociological approach, the paradigm "prejudice" as a psychological approach, the paradigm "racism" as an ideologic-critical approach, and the paradigm "competition" as an economic approach). Subsequently the author discusses strategies to overcome the effects of stigmatization. (DIPF/Orig.)
Abstract (Französisch): A partir de l'énoncé d'explication générale de l'hostilité envers les étrangers, l'auteur réfléchit au phénomène universel de l'hostilité contre les étrangers, notamment à son développement manifeste en République fédérale d’Allemagne. A son avis, cela nécessite une réflexion variée qui, par exemple, comprend des développements sociaux, par conséquent la récession économique, le chômage, la socialisation scolaire et hors de l'école etc. Les explorations nommées documentent l'existence des tendances de l'inimité contre les étrangers, même parmi la jeunesse des écoles; l'existence de la stigmatisation sociale des employés étrangers, en particulier des turcs, et de leurs défavorisation structurelle qui continue et encore parfois se renforce aux expériences scolaires de leurs enfants. Ensuite, la description des quatre énoncés d'explication succède: le paradigme "stigmatisation" sous forme de l'énoncé sociologique; le paradigme "préjugé" sous forme de l'énoncé psychologique; le paradigme "racisme" sous forme de critique idéologique et le paradigme "concurrence" sous forme de l'énoncé théorique de crise. Par la suite l'auteur discute des stratégies pour surmonter les effets de stigmatisation. (DIPF/Orig.)
Beitrag in: Im Schatten des Fortschritts. Gemeinsame Probleme im Bildungsbereich in Industrienationen und Ländern der Dritten Welt
Statistik: Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
Prüfsummen: Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Bestellmöglichkeit: Kaufmöglichkeit prüfen in buchhandel.de
Eintrag erfolgte am: 18.01.2008
Empfohlene Zitierung: Bayer, Manfred: Weltweite Fremdenfeindlichkeit: Erklärungsansätze und Versuche interkultureller Erziehung - In: Wulf, Christoph [Hrsg.]: Im Schatten des Fortschritts. Gemeinsame Probleme im Bildungsbereich in Industrienationen und Ländern der Dritten Welt. Saarbrücken; Fort Lauderdale : Breitenbach 1985, S. 207-222. - (SSIP-Bulletin; No. 55) - URN: urn:nbn:de:0111-opus-13911