Startseite pedocs Suchen Navigationsstandort pedocs - Detailanzeige

pedocs - Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:


Titel: Essenz oder Konstrukt? Zur Tauglichkeit des Kulturbegriffs in der Analyse von Unterrichtskommunikation
Autor:
Originalveröffentlichung: Tertium comparationis 8 (2002) 2, S. 146-159
Dokument:
Schlagwörter (Deutsch): Kultur; Begriff; Kommunikation; Unterricht
Pädagogische Teildisziplin: Allgemeine Erziehungswissenschaft; Schulpädagogik
Dokumentart: Aufsatz (Zeitschrift)
ISSN: 0947-9732; 1434-1697
Sprache: Deutsch
Erscheinungsjahr:
Begutachtungsstatus: Peer-Review
Abstract (Englisch): Within the normal everyday use culture has a certain meaning and no changing aspects, it is static. By analyzing two scenes of educational situations in a German primary school the author shows that culture is a construction which is actively "produced" in social discourse. The examination of how the communication partners deal with the difference and strangeness in these circumstances points out that fixed central concepts are communicated, some open, and some in a hidden way. During this communication process it is possible that communication partners refer to different central concepts that contradict each other. Because the transitions from one central idea to another is ambivalent, it is possible that in the beginning of a communication situation a central idea is used which contradicts another one used at the end. This way, "nets of significance" are woven, which construct what is then called culture. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser Zeitschrift: Tertium comparationis Jahr: 2002
Statistik: Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
Prüfsummen: Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am: 21.12.2011
Empfohlene Zitierung: Horstmann, Susanne: Essenz oder Konstrukt? Zur Tauglichkeit des Kulturbegriffs in der Analyse von Unterrichtskommunikation - In: Tertium comparationis 8 (2002) 2, S. 146-159 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-29287