Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
TitelDie ganze Welt an einem Ort. Die Globalisierungs- und Weltgesellschaftsforschung als Herausforderung für die Erziehungswissenschaft
Autor
OriginalveröffentlichungTertium comparationis 10 (2004) 1, S. 7-23
Dokument
Schlagwörter (Deutsch)Bildungstheorie; Erziehungswissenschaft; Vergleichende Erziehungswissenschaft; Forschung; Weltgesellschaft; Globalisierung; Soziologie; Systemanalyse; Systemforschung
TeildisziplinVergleichende Erziehungswissenschaft
Empirische Bildungsforschung
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN0947-9732
SpracheDeutsch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):The impact of globalisation on education is universally felt. Globalisation is perceived as a challenge to the contents and objectives of education as well as to the structures of the educational sector. Notwithstanding the interrelationships between sociology of globalisation and educational discourse still are very weak. This essay attempts to show that it would be useful for both comparative education and educational theory to take notice of the outcomes of sociological research on globalisation and world society. In comparative education discourse the reception of social theories of globalisation is focused on neoinstitutionalist conceptions and the world system theory. It is argued, that these models emphasize a macrosociological approach that fails the microsociological character of education. The author shows that beyond these dominant theory traditions there is a multiplicity of elaborate conceptions of global society and of the process of globalisation, that could satisfy the specific pretensions of educational analysis. It is recommended to use the 'glocalisation approach' - focusing on the local-global-nexus and thereby bridging the micro and the macro - as a new framework for the educational analysis of the challenges, which have grown out of the emergence of world society. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser ZeitschriftTertium comparationis Jahr: 2004
Statistik Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am02.01.2012
Empfohlene ZitierungSeitz, Klaus: Die ganze Welt an einem Ort. Die Globalisierungs- und Weltgesellschaftsforschung als Herausforderung für die Erziehungswissenschaft - In: Tertium comparationis 10 (2004) 1, S. 7-23 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-29470
Dateien exportieren