Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
TitelEine neue Allgemeinbildung? Herausforderungen durch die 'Cultural Studies'
Autor
OriginalveröffentlichungTertium comparationis 10 (2004) 1, S. 82-104
Dokument
Schlagwörter (Deutsch)Bildung; Bildungsbegriff; Bildungstheorie; Allgemeinbildung; Postmoderne; Cultural Studies; Konstruktivismus; Kultursoziologie; Diskurs; Kulturbegriff
TeildisziplinAllgemeine Erziehungswissenschaft
Bildungsorganisation, Bildungsplanung und Bildungsrecht
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN0947-9732
SpracheDeutsch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):The author discusses challenges and implications of some theoretical perspectives developed by leading representatives of present-day Anglo-American cultural studies for German discourses on education in postmodernity. The main focus is on the German concept of Bildung. The author first raises the question of whether it is both necessary and possible to reconstruct the essentially modern concept of Bildung with a view to the challenges of the postmodern situation. Secondly, he makes a constructivist proposal for outlining viable perspectives of a theory of Bildung in postmodernity. Thirdly, he elaborates on how certain important theoretical strands of contemporary cultural studies provide suggestions for rethinking and furthering constructivist discourses on Bildung in postmodernity. This involves a discussion of crucial problems of multiculturalism and questions of intercultural education. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser ZeitschriftTertium comparationis Jahr: 2004
Statistik Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am02.01.2012
Empfohlene ZitierungNeubert, Stefan: Eine neue Allgemeinbildung? Herausforderungen durch die 'Cultural Studies' - In: Tertium comparationis 10 (2004) 1, S. 82-104 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-29527
Dateien exportieren