Detailanzeige
Titel |
Bildung und Education. Implizite bildungsphilosophische Annahmen bei der PISA-Studie in vergleichender Perspektive |
---|---|
Autor | Stojanov, Krassimir |
Originalveröffentlichung | Tertium comparationis 11 (2005) 2, S. 229-242 |
Dokument | Volltext (231 KB) |
Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht |
Schlagwörter (Deutsch) | Bildung; Bildungsbegriff; Bildungsphilosophie; Bildungstheorie; Kompetenz; Kultur; Konzeption; PISA <Programme for International Student Assessment>; Deutschland |
Teildisziplin | Allgemeine Erziehungswissenschaft Bildungsorganisation, Bildungsplanung und Bildungsrecht |
Dokumentart | Aufsatz (Zeitschrift) |
ISSN | 0947-9732; 1434-1697; 09479732; 14341697 |
Sprache | Deutsch |
Erscheinungsjahr | 2005 |
Begutachtungsstatus | Peer-Review |
Abstract (Englisch): | The paper examines the question of the compatibility between the conceptual framework of the PISA-study and the semantics of the German term 'Bildung'. The author's claim is that the PISA-framework embodies a social-pragmatist approach to the processes of 'meaning-making', and that this approach is not compatible with one of the semantic dimensions of 'Bildung', namely with its emphasis on a socially independent world of cultural objectivations that has to be mirrored by canon-building school curricula. Therefore the attempt of the German PISA-Consortium to adopt that semantic dimension of 'Bildung' by both conceptual revisions of the original framework and supplement national studies should be considered as a very problematic one. (DIPF/Orig.) |
weitere Beiträge dieser Zeitschrift | Tertium comparationis Jahr: 2005 |
Statistik | Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Eintrag erfolgte am | 03.01.2012 |
Quellenangabe | Stojanov, Krassimir: Bildung und Education. Implizite bildungsphilosophische Annahmen bei der PISA-Studie in vergleichender Perspektive - In: Tertium comparationis 11 (2005) 2, S. 229-242 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-29645 - DOI: 10.25656/01:2964 |