search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Children and poverty across Europe - The challenge of developing child centred policies
Author
SourceZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 27 (2007) 1, S. 28-42 ZDB
Document  (1.158 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0720-4361; 1436-1957; 07204361; 14361957
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):Although poor children are often the target of policy, policy itself is rarely informed by their subjective concerns. This article takes a child-centred approach to understanding the lives and experiences of children who are poor and explores how policy interventions aimed at reducing child poverty can have both, positive and negative impacts on children's lives. It discusses one example drawn from recent UK welfare-to-work policies for lone mothers - a key element of the UK state's anti-poverty programme - to explore the tensions that can exist between policies, which seek to alleviate child poverty and the lived experiences of poor children themselves. The key argument of this article is that it is essential to locate and understand children's experiences of poverty in childhood through a direct engagement with low-income children themselves. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):Obwohl arme Kinder oft Gegenstand von Politik sind, ist Politik nur selten über deren subjektive Belange informiert. Um die Lebensweisen und Erfahrungen von Kindern, die arm sind, zu verstehen, wird in diesem Artikel ein kindzentrierter Ansatz benutzt. Es wird herausgearbeitet, dass politische Interventionen, die Kinderarmut reduzieren sollen, sowohl positive wie negative Auswirkungen auf das Leben von Kindern haben können. Am Beispiel von Auswirkungen der aktuellen 'welfare-to-work' Politik für alleinerziehende Mütter - einem Kernelement des staatlichen Armutsbekämpfungsprogramms in Großbritannien - werden Spannungen untersucht, die zwischen einer Politik, die Kinderarmut verringern will, und den Lebenserfahrungen armer Kinder bestehen können. Das zentrale Argument dieses Artikels ist, dass die Erfahrungen, die Kinder mit Armut machen, nur dann genau bestimmt und verstanden werden können, wenn die Forscher sich mit diesen Kindern selbst befassen. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication14.06.2012
CitationRidge, Tess: Children and poverty across Europe - The challenge of developing child centred policies - In: ZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 27 (2007) 1, S. 28-42 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-56015 - DOI: 10.25656/01:5601
export files

share content at social platforms