Startseite pedocs Suchen Navigationsstandort pedocs - Detailanzeige

pedocs - Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:


Titel: Immigrant students' achievements in Croatia, Serbia and Slovenia in context
Autoren: ; ;
Originalveröffentlichung: CEPS Journal 1 (2011) 3, S. 31-51
Dokument:
Lizenz des Dokumentes: Lizenz-Logo 
Schlagwörter (Deutsch): Schüler; Migrationshintergrund; Schülerleistung; Leistungsmessung; PISA <Programme for International Student Assessment>; Arbeitsmigration; Ethnische Minderheit; Chancengleichheit; Bildungschance; Unterrichtssprache; Muttersprache; Vergleichende Bildungsforschung; Empirische Forschung; Kroatien; Slowenien; Serbien; Europa
Pädagogische Teildisziplin: Allgemeine Erziehungswissenschaft; Empirische Bildungsforschung
Dokumentart: Aufsatz (Zeitschrift)
ISSN: 2232-2647
Sprache: Englisch
Erscheinungsjahr:
Begutachtungsstatus: Peer-Review
Abstract (Englisch): Achievement gaps between immigrant and native students indicate failure to assure educational equity in the majority of countries assessed by the Programme for International Student Assessment in 2009 (PISA, 2009). The present article explains disparate achievement results in Europe, first testing the hypothesis of old and new democracies. In further contextualisation of the achievement results, the analysis seeks explanations beyond the common education system explanatory model. Specifically, the article considers results from Croatia, Serbia and Slovenia, highlighting the significance of language distance between native and immigrant students as well as migration regimes as important factors in creating or reducing the achievement gap between native and immigrant students. Evidence has been found that immigrant students score worse in countries with guest labour immigration regimes than in the countries with large scale forced immigration of people of the same ethnic (linguistic) origin. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser Zeitschrift: CEPS Journal Jahr: 2011
Statistik: Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
Prüfsummen: Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am: 28.08.2012
Empfohlene Zitierung: Sori, Iztok; Susteric, Nika; Gaber, Slavko: Immigrant students' achievements in Croatia, Serbia and Slovenia in context - In: CEPS Journal 1 (2011) 3, S. 31-51 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-65517