search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Zwei Formen einer frühen Störung der Eltern-Kindbeziehung und ihre Auswirkung auf die Schule
Parallel titleTwo Forms of Early Interference in Parent-Child-Relationship and Their Consequences on the School Age Level
Author
SourcePraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 34 (1985) 7, S. 256-263 ZDB
Document  (2.990 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0032-7034; 00327034
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Arbeit beschreibt die Folgen einer symbiotischen Beziehungsstörung zwischen Mutter und Kind Es zeigen sich ein psychosozialer Entwicklungsrückstand spezifischer Prägung, typische Sprach und Lernstörungen und Verhaltensschwierigkeiten. Diesem Syndrom wird die manische Reaktion des Kindesalters als polarer Gegensatz gegenübergestellt Anhand von zwei Fallbeispielen wird versucht die Genese, die Psychodynamik und die gegensätzlichen Abwehren und Verhaltensweisen herauszuarbeiten. Die Auswirkungen beider Syndrome im Schulbereich, die Übertragungs- und Gegenübertragungssituation zwischen dem Patienten einerseits und dem Lehrer und den Mitschülern andererseits, werden analysiert und therapeutische Ansätze erwogen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article is concerned with the consequences of symbiotic interference in the mother-child-relationship. A specific retardation in psychosocial development, typical speech and learning deficits, and behavioral disorders have been observed. The infantile manic reaction is shown to be in direct Opposition to this Syndrome. An attempt is made to illustrate the origins, the psychodynamics, and the antagonistic defences and behaviours of these syndromes with the aid of two case histories. The consequences of both syndromes for behaviour and performance in school, the situations of transference and counter-transference between the patient on the one hand and teachers and classmates on the other, are analyzed. Therapeutic approaches are discussed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication24.02.2010
CitationDellisch, Heide: Zwei Formen einer frühen Störung der Eltern-Kindbeziehung und ihre Auswirkung auf die Schule - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 34 (1985) 7, S. 256-263 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-8699 - DOI: 10.25656/01:869
export files

share content at social platforms