Startseite pedocs Suchen Navigationsstandort pedocs - Detailanzeige

pedocs - Detailanzeige

Aufsatz (Sammelwerk) zugänglich unter
URN:


Titel: Gratitude, citizenship, and education
Autor:
Originalveröffentlichung: Oelkers, Jürgen [Hrsg.]; Osterwalder, Fritz [Hrsg.]; Rhyn, Heinz [Hrsg.]: Bildung, Öffentlichkeit und Demokratie. Weinheim u.a. : Beltz 1998, S. 241-250. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 38)
Dokument:
Schlagwörter (Deutsch): Bildungsphilosophie; Öffentliche Erziehung; Begriffsbildung; Staatsbürgerkunde; Kant, Immanuel; Sokrates
Pädagogische Teildisziplin: Allgemeine Erziehungswissenschaft
Dokumentart: Aufsatz (Sammelwerk)
ISSN: 0514-2717
Sprache: Englisch
Erscheinungsjahr:
Begutachtungsstatus: Peer-Review
Abstract (Englisch): Citizenship education is a complex matter, not least when the place of civic virtues in it is considered. This is illustrated by a consideration of the civic virtue of gratitude. Two conceptions of gratitude are explored. Gratitude seen as a debt is examined and Kant's exposition of it, including his objections to a person's getting himself into the position where he has to show gratitude as a beneficiary, is explored. An alternative conception of gratitude as recognition is developed. This, it is claimed, has more relevance to the kind of gratitude it would be appropriate for citizens of a democratic state to feel and show. The educational implications of these views are briefly indicated. (DIPF/ orig.)
Beitrag in: Bildung, Öffentlichkeit und Demokratie
Statistik: Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
Prüfsummen: Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am: 13.11.2014
Empfohlene Zitierung: White, Patricia: Gratitude, citizenship, and education - In: Oelkers, Jürgen [Hrsg.]; Osterwalder, Fritz [Hrsg.]; Rhyn, Heinz [Hrsg.]: Bildung, Öffentlichkeit und Demokratie. Weinheim u.a. : Beltz 1998, S. 241-250. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 38) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-94906