details
Original Title |
Erich Wenigers Militärpädagogik in später Wahrnehmung. Eine Zwischenbilanz |
---|---|
Parallel title | Erich Weniger's military pedagogics in retrospect. An interim stocktaking |
Author | Beutler, Kurt |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 40 (1994) 2, S. 291-301 |
Document | full text (1.025 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungstheorie; Ideologie; Militärpädagogik; Forschungsergebnis; Bildungsgeschichte; Leitbild; Rezeption; Krieg; Geschichte <Histor>; Distanz; Nationalsozialismus; Anerkennung; Quellenforschung; Weniger, Erich |
sub-discipline | History of Education General Educational Science |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1994 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Autor legt dar, welches außergewöhnliche Gewicht den Schriften Wenigers zu Militär und Pädagogik in seinem Werk zukommt, und diskutiert den Forschungsstand. Wenigers Ansichten zum Krieg als Bildungserlebnis werden ebenso erörtert wie die Frage nach der Vereinbarkeit von Militärpädagogik und der Idee einer Autonomie der Erziehung. Ohne die Erschließung neuer Quellen wird die Debatte aber nicht weiterkommen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The author reveals the extraordinary importance to be attached to Weniger's writings on the military and pedagogics within his complete works and sketches the latest developments in research in this field. Wenigers view of the war as an educative experience as well as the question of the compatibility of military pedagogics and the autonomy of education are discussed. However, without recourse to new sources the debate will soon reach an impasse. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1994 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 13.06.2016 |
Citation | Beutler, Kurt: Erich Wenigers Militärpädagogik in später Wahrnehmung. Eine Zwischenbilanz - In: Zeitschrift für Pädagogik 40 (1994) 2, S. 291-301 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-108408 - DOI: 10.25656/01:10840 |