search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Ethnische Differenz und Ungleichheit. Eine ethnographische Studie in Bildungseinrichtungen der frühen Kindheit
Parallel titleEthnic difference and inequality - an ethnographic study in institutions of early childhood education
Authors ; ; ;
SourceZeitschrift für Pädagogik 59 (2013) 5, S. 644-656 ZDB
Document
Keywords (German)Längsschnittuntersuchung; Screening-Verfahren; Sprachtest; Testdurchführung; Ethnizität; Ethnographie; Kind; Vorschulalter; Kindergarten; Frühkindliche Bildung; Grundschule; Sprachentwicklung; Ungleichheit; Migrationshintergrund; Grundschulalter; Analyse; Benachteiligung; Bewertung; Dokument; Deutschland; Nordrhein-Westfalen
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Early Childhood Education and Care
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Ausgehend von einem als Langzeitethnographie angelegten praxisanalytischen Forschungsprojekt zur (Re-)Produktion ethnisch codierter Ungleichheit in den Bildungsorganisationen Kindergarten und (Grund-)Schule werden in diesem Beitrag am Beispiel einer Dokumenten- und Praxisanalyse eines Sprachscreeningverfahrens zwei Muster einer potentiellen Ungleichheitsgenese rekonstruiert und im Kontext bildungspolitischer Vorgaben diskutiert. Methodologische Herausforderungen einer ethnographischen Ungleichheitsforschung werden dabei ebenfalls problematisiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Based on a practice-oriented research project, designed as a long-term ethnography, which examined the (re-)production of ethnically coded inequality in the educational institutions of kindergarten and (elementary) school, the authors reconstruct and discuss, within the context of guidelines of educational policy, two patterns of a potential genesis of inequality, exemplified by the analysis of documents and practices of a procedure of language screening. Methodological challenges of ethnographic research on inequality are addressed, too. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2013
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication06.04.2016
Suggested CitationDiehm, Isabell; Kuhn, Melanie; Machold, Claudia; Mai, Miriam: Ethnische Differenz und Ungleichheit. Eine ethnographische Studie in Bildungseinrichtungen der frühen Kindheit - In: Zeitschrift für Pädagogik 59 (2013) 5, S. 644-656 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-119857
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)