details
Original Title |
Exekutive Funktionen bei Kindern mit Down-Syndrom im Vorschulalter |
---|---|
Parallel title | Executive functioning in preschool-aged children with Down syndrome |
Author | Sarimski, Klaus |
Source | Empirische Sonderpädagogik 8 (2016) 4, S. 367-375 |
Document | full text (221 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Kind; Kindergarten; Vorschulalter; Behinderung; Down-Syndrom; Kognitiver Prozess; Emotionale Kontrolle; Selbststeuerung; Arbeitsgedächtnis; Aufmerksamkeit; Eltern; Umfrage; Empirische Untersuchung; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Special Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1869-4845; 18694845 |
Language | German |
Year of creation | 2016 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Exekutive Funktionen sind wichtig für die Steuerung kognitiver Prozesse und sozial-emotionaler Anpassung. Das „Verhaltensinventar zur Beurteilung exekutiver Funktionen für das Kindergartenalter“ (BRIEF-P) erlaubt eine Einschätzung der exekutiven Funktionen aus Alltagsbeobachtungen. Die Eltern von 50 Kindern mit Down-Syndrom im Alter von 5 Jahren wurden um ihre Einschätzung gebeten. Der Vergleich mit Kindern ohne intellektuelle Beeinträchtigung zeigte gehäuft Auffälligkeiten in den Bereichen „Arbeitsgedächtnis“, „Planen/Organisieren“ und „Inhibition“. Zusammenhänge zum Entwicklungsstand der adaptiven Kompetenzen wurden analysiert. Eine systematische Förderung exekutiver Funktionen ist als Teil der Frühförderung von Kindern mit Down-Syndrom indiziert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Executive functions are core skills for cognitive processes and social-emotional adaptation. The “Behavior Rating Inventory of Executive Function, Preschool Version (BRIEF-P)” in its German version is an instrument to capture the real-world applications of executive functions. The parents of 50 children with Down syndrome (mean age: 5 years) reported on their observations. In comparison to children with typical development the level of scores in the scales examining “working memory”, “plan/organize” and “inhibit” were significantly elevated. Relationships with the level of adaptive competence were analyzed. Executive functions should be included as a topic in early intervention with children with Down syndrome. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Empirische Sonderpädagogik Jahr: 2016 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 29.03.2017 |
Citation | Sarimski, Klaus: Exekutive Funktionen bei Kindern mit Down-Syndrom im Vorschulalter - In: Empirische Sonderpädagogik 8 (2016) 4, S. 367-375 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-129415 - DOI: 10.25656/01:12941 |