search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Zum Verhältnis von Lernprozeß und Subjekthypothese. Lerntheoretische Überlegungen am Beispiel Gregory Batesons
Parallel titleSome remarks concerning the connection between process of learning and supposition of subjectivity at the example of Gregory Bateson
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 34 (1988) 3, S. 331-346 ZDB
Document  (1.320 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Es geht in dem vorliegenden Beitrag darum, den lerntheoretischen Ansatz Gregory Batesons in zweifacher Hinsicht zu rekonstruieren und zu diskutieren. Zum einen wird ein Vorschlag unterbreitet, die diesem lerntheoretischen Ansatz zugrunde liegende Subjekthypothese zu bestimmen. Zum anderen werden die möglichen Korrekturleistungen andiskutiert, die mit diesem Ansatz sowohl für traditionelle Lerntheorien als auch für systematische erziehungswissenschaftliche Theoriebildung gegeben waren. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the present article the author intends to reconstruct and discuss Gregory Bateson's concept of learning in two ways. On the one hand a suggestion is made to specify the supposition of subjectivity on which the concept of learning is based. On the other hand some corrections, concerning both the traditional concepts of learning and the construction of a theory of education, are discussed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication08.11.2019
CitationMarotzki, Winfried: Zum Verhältnis von Lernprozeß und Subjekthypothese. Lerntheoretische Überlegungen am Beispiel Gregory Batesons - In: Zeitschrift für Pädagogik 34 (1988) 3, S. 331-346 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-144827 - DOI: 10.25656/01:14482
export files

share content at social platforms