details
Original Title |
Zum Verhältnis von Lernprozeß und Subjekthypothese. Lerntheoretische Überlegungen am Beispiel Gregory Batesons |
---|---|
Parallel title | Some remarks concerning the connection between process of learning and supposition of subjectivity at the example of Gregory Bateson |
Author | Marotzki, Winfried |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 34 (1988) 3, S. 331-346 |
Document | full text (1.320 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Subjektivität; Lernprozess; Lerntheorie; Bateson, Gregory |
sub-discipline | Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1988 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Es geht in dem vorliegenden Beitrag darum, den lerntheoretischen Ansatz Gregory Batesons in zweifacher Hinsicht zu rekonstruieren und zu diskutieren. Zum einen wird ein Vorschlag unterbreitet, die diesem lerntheoretischen Ansatz zugrunde liegende Subjekthypothese zu bestimmen. Zum anderen werden die möglichen Korrekturleistungen andiskutiert, die mit diesem Ansatz sowohl für traditionelle Lerntheorien als auch für systematische erziehungswissenschaftliche Theoriebildung gegeben waren. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In the present article the author intends to reconstruct and discuss Gregory Bateson's concept of learning in two ways. On the one hand a suggestion is made to specify the supposition of subjectivity on which the concept of learning is based. On the other hand some corrections, concerning both the traditional concepts of learning and the construction of a theory of education, are discussed. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1988 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 08.11.2019 |
Citation | Marotzki, Winfried: Zum Verhältnis von Lernprozeß und Subjekthypothese. Lerntheoretische Überlegungen am Beispiel Gregory Batesons - In: Zeitschrift für Pädagogik 34 (1988) 3, S. 331-346 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-144827 - DOI: 10.25656/01:14482 |