search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
DOI:  
Original Title
Institutionsübergreifende Bildungsarrangements und ihre Wirkung auf den Sprachentwicklungsstand von Kindern
Parallel titleCross-institutional educational services and their influence on language development of children
Authors GND-ID; GND-ID; GND-ID
SourceBildungsforschung (2018) 1, S. 1-25 ZDB
Document
Keywords (German)Kind; Spracherwerb; Sprachentwicklung; Kindergarten; Kooperation; Grundschule; Sprachförderung; Altersgemischte Gruppe; Kommunikation; Grundschulalter; Sprachstandsforschung; Sprachtest; Empirische Untersuchung; Baden-Württemberg; Deutschland
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Teaching Didactics/Teaching Languages and Literature
Document typeArticle (journal)
ISSN1860-8213
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Unklar ist, ob jüngere Kinder vom regelmäßigen Austausch mit älteren Kindern hinsichtlich ihrer Sprachentwicklung profitieren. Hierfür wurden Kinder getestet, die im Rahmen des Modellprojekts „Bildungshaus 3–10“ (Land Baden-Württemberg) an regelmäßigen altersübergreifenden Aktivitäten teilnahmen. Positive Effekte fanden sich hinsichtlich grammatischer Fertigkeiten. Bessere Sprachfertigkeiten hingen zudem zusammen mit dem freien Zugang zu Büchern und Sprachspielen und mit sprachspezifischen Qualitätsmerkmalen im Kindergarten. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):It is unclear whether younger children can profit from interactions with older peers regarding language development. This was examined within the project „Bildungshaus 3 – 10“ (Baden-Württemberg) where children participated in regular mixed-age activities. Positive effects were found for grammar skills. Additionally, better language competence was related to access to books and language games and to language-specific indications of kindergarten quality. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalBildungsforschung Jahr: 2018
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication21.01.2019
Suggested CitationKipp, Kerstin H.; Streb, Judith; Arndt, Petra A.: Institutionsübergreifende Bildungsarrangements und ihre Wirkung auf den Sprachentwicklungsstand von Kindern - In: Bildungsforschung (2018) 1, S. 1-25 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-165860
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)