search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Zwischen Staat und Markt. Aufbau und Weiterentwicklung kooperativer Steuerungsformen in der Berufsbildung
Parallel titleBetween state and market. Establishment and further development of cooperative forms of governance in vocational education
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 3, S. 358-373 ZDB
Document  (743 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Weltweit ist die Entwicklung kooperativer Steuerungsmechanismen zu beobachten, die der Verbindung staatlich gelenkter und marktwirtschaftlich geprägter beruflicher Qualifizierungsansätze dienen. Eine besondere Herausforderung liegt in der nachhaltigen Einbeziehung der Unternehmen in die Berufsbildung und von organisierten Arbeitgeber- und Arbeitnehmerinteressen. Im Beitrag werden international verbreitete Steuerungsmodelle vorgestellt, typische Ansätze zur Weiterentwicklung kooperativer Steuerungsformen in der Berufsbildung dargestellt und konkrete Erfahrungen aus zwei Schwellenländern (Brasilien und Südafrika) präsentiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Throughout the world, we can observe the development of cooperative control mechanisms that serve the linking of state-controlled and market-oriented approaches to vocational qualification. A special challenge lies in the sustainable inclusion of companies in vocational education and in taking into account organized employer and employee interests. The contribution presents control models on an international scale, typical approaches to the development of cooperative forms of governance in vocational education, and concrete experiences gained in two emerging nations (Brazil and South Africa). (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication01.03.2019
CitationFrommberger, Dietmar; Baumann, Fabienne-Agnes: Zwischen Staat und Markt. Aufbau und Weiterentwicklung kooperativer Steuerungsformen in der Berufsbildung - In: Zeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 3, S. 358-373 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-167630 - DOI: 10.25656/01:16763
export files

share content at social platforms