search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Funktionsdifferenzierung in Schulen zwischen Professionalisierung und Deprofessionalisierung – ein pragmatischer Vorschlag
Parallel titleFunctional differentiation in schools between professionalization and deprofessionalization – a pragmatic proposal
Author
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 36 (2018) 1, S. 7-24 ZDB
Document  (399 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Lehrerinnen und Lehrer sehen sich mit Veränderungen in Gesellschaft und Schule konfrontiert, die nicht nur ihre tägliche Arbeit betreffen, sondern auch Folgen für den Professionsstatus ihres Berufes haben. Während die gesellschaftlichen Entwicklungen eine Stärkung der Professionalität des Lehrberufs nahelegen, bringen die Reformen im Bildungswesen die Gefahr seiner Deprofessionalisierung mit sich. Ein möglicher Ausweg aus der misslichen Situation könnte in der inneren Differenzierung des Lehrberufs liegen, für die der Beitrag einen pragmatischen Vorschlag unterbreitet. Er steht unter der Prämisse, dass den Lehrpersonen die Verfügung über den Kern ihrer Berufsarbeit zurückgegeben wird. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Today’s teachers are faced with considerable changes in society and school that affect not only their daily practice in the classroom but also the status of their profession. While societal developments point to a strengthening of professionalism, the recent reforms of the education sector entail the danger of deprofessionalization. A feasible way out of this unfortunate situation might consist in an internal differentiation of the teaching profession. The author presents a pragmatic proposal that rests on the premise that the teachers’ autonomy over the core of their work should be restored. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.05.2019
CitationHerzog, Walter: Funktionsdifferenzierung in Schulen zwischen Professionalisierung und Deprofessionalisierung – ein pragmatischer Vorschlag - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 36 (2018) 1, S. 7-24 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-170525 - DOI: 10.25656/01:17052
export files

share content at social platforms