details
Original Title |
Das Standortnetz von Grundschulen in Baden-Württemberg im Wandel – Entwicklungen und Einflussfaktoren |
---|---|
Parallel title | Baden-Württemberg’s Changing Network of Primary School Locations – Developments and Influencing Factors |
Authors | Kramer, Caroline; Bauer, Linda |
Source | Fickermann, Detlef [Hrsg.]; Weishaupt, Horst [Hrsg.]: Bildungsforschung mit Daten der amtlichen Statistik. 1. Auflage. Münster ; New York : Waxmann 2019, S. 87-104. - (Die Deutsche Schule. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Bildungspolitik und pädagogische Praxis - Beiheft; 14) |
Edition | 1. Auflage |
Document | full text (1.182 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Grundschule; Standortfaktor; Standortentwicklung; Demografischer Faktor; Zentralisierung; Leitbild; Privatisierung; Schulentwicklung; Baden-Württemberg |
sub-discipline | Empirical Educational Research Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Contributors (corporate) | Waxmann Verlag |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-8309-4036-4; 9783830940364 |
Language | German |
Year of creation | 2019 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Das Standortnetz der Grundschulen in Baden-Württemberg hat in den vergangenen fünfzig Jahren Zentralisierungs- und Dezentralisierungsprozesse erlebt. Mit kleinräumigen Daten auf Gemeindeebene können zeit-räumliche Muster und Typen der Standortentwicklung aufgezeigt werden. Neben den demographischen Einflussfaktoren lassen sich bildungspolitische und pädagogische Leitbilder sowie ökonomisch motivierte Argumentationen als prägend für die Entwicklung des Schulstandortnetzes identifizieren. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In the past fifty years Baden-Wurttemberg’s network of primary school locations has experienced both centralization and decentralization processes. Based on local level data, time-spatial patterns and types of location developments can be uncovered. Factors influencing these processes are demographics, educational policy and pedagogical guiding principles as well as economically motivated arguments. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Bildungsforschung mit Daten der amtlichen Statistik |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 18.09.2019 |
Citation | Kramer, Caroline; Bauer, Linda: Das Standortnetz von Grundschulen in Baden-Württemberg im Wandel – Entwicklungen und Einflussfaktoren - In: Fickermann, Detlef [Hrsg.]; Weishaupt, Horst [Hrsg.]: Bildungsforschung mit Daten der amtlichen Statistik. 1. Auflage. Münster ; New York : Waxmann 2019, S. 87-104. - (Die Deutsche Schule. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Bildungspolitik und pädagogische Praxis - Beiheft; 14) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-177910 - DOI: 10.25656/01:17791 |