search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (from a serial) accessible at
URN:
Title
Ganztagsschule - ein Blick über den Tellerrand
Author
SourceAppel, Stefan [Hrsg.]; Ludwig, Harald [Hrsg.]; Rother, Ulrich [Hrsg.]; Rutz, Georg [Hrsg.]: Neue Chancen für die Bildung. Schwalbach, Taunus : Wochenschau-Verl. 2003, S. 206-215. - (Jahrbuch Ganztagsschule; 2004)
Document
Keywords (German)Schulsystem; Schulgeschichte; Primarbereich; Sekundarbereich; Ganztagsschule; Geschichte <Histor>; Internationaler Vergleich; Europäische Union; Frankreich
sub-disciplineComparative Education
Curriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (from a serial)
ISBN3-87920-725-9
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Einleitend zeigt die Autorin, dass in der Europäischen Union (und in den meisten Bildungssystemen der Welt) die Ganztagsschule die Regel ist. Dann geht sie auf das französische Bildungssystem ein, "das für eine vornehmlich politische Genese des Ganztagsmodells repräsentativ ist." Abschließend legt sie die pädagogischen Argumente dar, "die im internationalen Vergleich zugunsten der Ganztagsschule angeführt wurden und werden; dabei stützt [sie] sich vor allem auf Studien über das italienische, das schweizerische, das schwedische und das kanadische Bildungssystem." (DIPF/Orig./Bi.)
Abstract (English):The author describes the all-day school as a standard, Germany and Austria constitute exceptions to the European rule. Initially, she defines the development of an all-day system in the United Kingdom within the social setting of the Industrial Revolution. She lists school types existing in other European countries before presenting a detailed description of the French all-day school system in its historical context of the French Revolution. The system is analysed with respect to school levels, pre-school education, school inspectorates, educational and political missions. Furthermore, she outlines the social relevance for mothers being able to go working full time. Finally, she discusses progressive movements towards all-day schooling in Germany and names criteria for high quality all-day school education. (DIPF/GS.)
is part of:Neue Chancen für die Bildung
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Purchase orderCheck the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German)
Date of publication20.11.2009
Suggested CitationAllemann-Ghionda, Cristina: Ganztagsschule - ein Blick über den Tellerrand - In: Appel, Stefan [Hrsg.]; Ludwig, Harald [Hrsg.]; Rother, Ulrich [Hrsg.]; Rutz, Georg [Hrsg.]: Neue Chancen für die Bildung. Schwalbach, Taunus : Wochenschau-Verl. 2003, S. 206-215. - (Jahrbuch Ganztagsschule; 2004) - URN: urn:nbn:de:0111-opus-20610
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)