details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-215189
DOI: 10.25656/01:21518; 10.24452/sjer.42.3.2
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-215189
DOI: 10.25656/01:21518; 10.24452/sjer.42.3.2
Original Title |
"Ist nicht so einfach": Bildungssprachliche Praktiken im Unterricht |
---|---|
Parallel title | "It‘s not that easy": academic discourse practices in class |
Author | Lange, Imke |
Source | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 42 (2020) 3, S. 547-556 |
Document | full text (228 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Unterricht; Bildungssprache; Sprachförderung; Schüler; Lehrer; Unterrichtsbeobachtung; Videoaufzeichnung; Fachsprache; Sprachgebrauch; Migrationshintergrund; Unterrichtsmethode; Leitfadeninterview; Fallbeispiel; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Teaching Didactics/Teaching Languages and Literature |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2624-8492; 26248492 |
Language | German |
Year of creation | 2020 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag beschäftigt sich mit der Untersuchung von Sprachpraktiken im Unterricht und fokussiert auf das Konzept bildungssprachlicher Praktiken. Der Schwerpunkt liegt auf ausgewählten Unterrichtssequenzen aus einer videobasierten Unterrichtsstudie, in der bildungssprachförderliches Lehrerhandeln untersucht wird. Die Analysen zeigen, wie die Lehrkräfte aus der Studie ihren Schülerinnen und Schülern eine aktive Teilhabe an bildungssprachlichen Praktiken ermöglichen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The paper deals with the study of language practices in the classroom and focuses on the concept of academic discourse practices. The focus is on selected transliterated sequences from a video study examining teaching practices of academic language support. The analysis shows that teachers, both during phases of whole-class work and individual work, offer pupils to participate actively in academic discourse practices. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2020 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 24.02.2021 |
Citation | Lange, Imke: "Ist nicht so einfach": Bildungssprachliche Praktiken im Unterricht - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 42 (2020) 3, S. 547-556 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-215189 - DOI: 10.25656/01:21518; 10.24452/sjer.42.3.2 |