search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Fachlichkeit, Thematisierungszwang, Interaktionsrituale. Pläydoyer für ein neues Verständnis des Themas von Didaktik und Unterrichtsforschung
Parallel titleSubjects, forced discourse, rituals of interaction. A plea for a new understanding of the topic of didactics and classroom research
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 1, S. [61]-70 ZDB
Document  (661 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Um das erziehungswissenschaftliche Wissen über die Qualität von Unterricht zu erweitern, sind Neuausrichtungen in der quantitativen und in der qualitativen Unterrichtsforschung notwendig. Stärker als bisher sind dabei konzeptionell, d. h. im Hinblick auf theoretische Modellierungen, fachliche Aspekte des Unterrichtens zu berücksichtigen. Im Beitrag wird - auf alte didaktische Denktraditionen zurückgreifend - vorgeschlagen, historische Muster der Fachlichkeit des Unterrichts, wie sie sich erst in unterrichtlichen Interaktionen realisieren, zu rekonstruieren. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):To extend our knowledge of teaching quality it is necessary to realign quantitative and qualitative methods of classroom research. More than ever, we have to consider subject-specific aspects of teaching to conceptualise appropriate theoretical models. Against the background of didactical traditions, this paper proposes to reconstruct historical patterns of subject-specificity of teaching by examining classroom interactions. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication30.04.2021
CitationReh, Sabine: Fachlichkeit, Thematisierungszwang, Interaktionsrituale. Pläydoyer für ein neues Verständnis des Themas von Didaktik und Unterrichtsforschung - In: Zeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 1, S. [61]-70 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-218090 - DOI: 10.25656/01:21809
export files

share content at social platforms