search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
Original Title
Fachlichkeit, Thematisierungszwang, Interaktionsrituale. Pläydoyer für ein neues Verständnis des Themas von Didaktik und Unterrichtsforschung
Parallel titleSubjects, forced discourse, rituals of interaction. A plea for a new understanding of the topic of didactics and classroom research
Author GND-ID ORCID
SourceZeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 1, S. [61]-70 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Empirische Forschung; Bildungsgeschichte; Interaktion; Didaktik; Unterrichtsforschung; Fachdidaktik; Unterrichtsfach; Ritual; Fachunterricht; Konzeption; Kooperation; Modell; Qualität; Theorie; Tradition
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Um das erziehungswissenschaftliche Wissen über die Qualität von Unterricht zu erweitern, sind Neuausrichtungen in der quantitativen und in der qualitativen Unterrichtsforschung notwendig. Stärker als bisher sind dabei konzeptionell, d. h. im Hinblick auf theoretische Modellierungen, fachliche Aspekte des Unterrichtens zu berücksichtigen. Im Beitrag wird - auf alte didaktische Denktraditionen zurückgreifend - vorgeschlagen, historische Muster der Fachlichkeit des Unterrichts, wie sie sich erst in unterrichtlichen Interaktionen realisieren, zu rekonstruieren. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):To extend our knowledge of teaching quality it is necessary to realign quantitative and qualitative methods of classroom research. More than ever, we have to consider subject-specific aspects of teaching to conceptualise appropriate theoretical models. Against the background of didactical traditions, this paper proposes to reconstruct historical patterns of subject-specificity of teaching by examining classroom interactions. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2018
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication30.04.2021
Suggested CitationReh, Sabine: Fachlichkeit, Thematisierungszwang, Interaktionsrituale. Pläydoyer für ein neues Verständnis des Themas von Didaktik und Unterrichtsforschung - In: Zeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 1, S. [61]-70 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-218090
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)