search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Schulleitung in Österreich. Zwischen Leadership und Schulmanagement
Parallel titleTraining and further education of school principals in Austria
Authors
SourceDie Deutsche Schule 112 (2020) 3, S. 296-301 ZDB
Document  (260 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Dieser Beitrag thematisiert die derzeitige Aus- und Weiterbildungssituation österreichischer Schulleitungen. Er stellt die aktuelle gesetzliche Grundlage zur Berufung und die sich daraus verpflichtend ergebenden Lehrgänge von Schulleitungen sowie exemplarische Ergebnisse der europaweiten TALIS-Untersuchung über das Aus- und Fortbildungswesen für Schulleiter*innen in Österreich vor. Des Weiteren wird die im Jahr 2018 ausgelaufene „Leadership Academy“ dargestellt, da sie in Österreich in Bezug auf individuell wählbare Fortbildungen über viele Jahre hinweg zur wohl größten Weiterbildungsinitiative für Führungspersonen im Bildungswesen zählte. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article focuses on the current situation in training and continuous professional development for school principals in Austria. In this article, the authors will present the current laws and the compulsory programs for the profession of school principals. In order to provide an empirical overview of the current situation in the training and further education, this article also presents data from TALIS 2018. Furthermore, the “Leadership Academy”, which expired in 2018, will be presented, as it was probably one of the largest training initiatives for leaders in the education sector in Austria over many years with regard to individually selectable further training courses. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication26.03.2021
CitationPham-Xuan, Robert; Ammann, Markus: Schulleitung in Österreich. Zwischen Leadership und Schulmanagement - In: Die Deutsche Schule 112 (2020) 3, S. 296-301 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-218501 - DOI: 10.25656/01:21850; 10.31244/dds.2020.03.04
export files

share content at social platforms