search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Bildungs- und Schulmanagement-Studiengänge in Deutschland
Parallel titleStudy programs of education management and school management in Germany
Author
SourceDie Deutsche Schule 112 (2020) 3, S. 310-316 ZDB
Document  (267 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In Deutschland gibt es keine bundesweit verbindliche Einstiegsqualifizierung für Schulleitungen. Wer sich dennoch auf eine Leitungsfunktion vorbereiten will, kann einen der Bildungsmanagement-Studiengänge belegen, die im deutschsprachigen Raum (Deutschland, Österreich, deutschsprachige Schweiz, Regionen in Luxemburg) seit der Jahr tausendwende in wachsendem Maße angeboten werden. Im folgenden Werkstatt bericht wird den Fragen nachgegangen, wie die Angebotslandschaft der Bildungsmanagement-Masterstudiengänge in Deutschland sich in den letzten Jahren entwickelt hat und wie sie aktuell beschrieben werden kann. Zudem wird skizziert, welches Lernwissen die Curricula vorsehen und welche Unterschiede auszumachen sind. Der Artikel begrenzt sich auf die Entwicklungen in Deutschland. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In Germany, there is no compulsory and nation-wide standardized qualification for school principals. If teachers still want to prepare for a management position, they can register for one of the study programs in education management that have been offered increasingly since the turn of the millennium in German-speaking countries (Germany, Austria, German-speaking Switzerland, regions in Luxembourg). The following report investigates the offer of master’s programs in education management in Germany and describes its development in recent years. The report also indicates which knowledge the curricula offer and which differences can be identified. The article focuses on developments in Germany. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication26.03.2021
CitationKrüger, Michael: Bildungs- und Schulmanagement-Studiengänge in Deutschland - In: Die Deutsche Schule 112 (2020) 3, S. 310-316 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-218521 - DOI: 10.25656/01:21852; 10.31244/dds.2020.03.06
export files

share content at social platforms