search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Forschung zur Lehrerausbildung in Deutschland – eine bilanzierende Übersicht der neueren empirischen Studien
Author
SourceSchweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 24 (2002) 1, S. 65-90 ZDB
Document  (197 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0252-9955; 1424-3946; 02529955; 14243946
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Vor dem Hintergrund der aktuellen Lehrerbildungsdebatte in Deutschland gibt der Beitrag eine bilanzierende Übersicht über die neueren Erkenntnisse der deutschen Lehrerbildungsforschung zur ersten und zweiten Phase der Lehrerausbildung. Die wenigen, vor allem quantitativ ausgerichteten und als Querschnittuntersuchungen angelegten Studien vermitteln überwiegend nur punktuelle Einsichten in das komplexe Lehrerbildungssystem. Insbesondere fehlen systematische, theoriegeleitete Lehrerbildungsforschung sowie breit angelegte Evaluationsstudien, die Standort- und Ländervergleiche unterschiedlicher Lehrerbildungsmodelle ermöglichen. Erst wenn Lehrerbildungsforschung einen empirisch gesicherten Wissensbestand über das System und seine Wirksamkeit bereitstellt, sind fundierte Entscheidungen über Weiterentwicklung, Um- oder Neustrukturierung der Lehrerbildung möglich. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Against the background of the current discussion about teacher education in Germany, this article gives a survey of the recent findings of German research on initial teacher education (first and second phase of the German teacher education system). The few, mostly quantitative, cross-sectional studies, predominantly give only selective insights into the complex system of teacher education. It is a systematic, theory-based teacher education research that is particularly lacking, as well as wide-ranged evaluation studies which would allow drawing comparisons among teacher education models of the different locations and regions in Germany. Only if teacher education research offers solid empirical knowledge about the system and its effectiveness can sound decisions about the further development, restructuring, or revision of teacher education be possible. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication16.09.2011
CitationSchaefers, Christine : Forschung zur Lehrerausbildung in Deutschland – eine bilanzierende Übersicht der neueren empirischen Studien - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 24 (2002) 1, S. 65-90 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-37854 - DOI: 10.25656/01:3785
export files

share content at social platforms