details
Title |
Metaphern in der Didaktik |
---|---|
Authors | Peyer, Ann; Künzli, Rudolf |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 45 (1999) 2, S. 177-194 |
Document | full text (1.554 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Pädagogik; Erziehungswissenschaft; Didaktik; Unterricht; Linguistik; Metapher; Sprache; Bild; Werturteil; Sprachwissenschaft; Fachsprache; Theorie; Deutschland |
sub-discipline | General Educational Science |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1999 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Text geht aus von der konstruktivistischen These der kognitiven Linguistik, daß Metaphern nicht nur dem rhetorischen Schmuck dienen, sondern ein wichtiges Instrument sind für unseren Umgang mit Wirklichkeit - dies nicht nur im Alltag, sondern auch im Rahmen wissenschaftlicher Konzepte. Die These wird entwickelt und für die Fachsprache der Erziehungswissenschaft konkretisiert. Eine detaillierte Analyse verschiedener zentraler Texte zeigt, daß unser Zugang auch dort, wo Metaphern nicht der Vermittlung der Theorie dienen, sondern nur den Text attraktiv machen, interessante Aussagen darüber ermöglicht, auf welche Aspekte der didaktischen Vermittlung in einem Text besonderes Gewicht gelegt wird. Außerdem wird demonstriert, daß das Nachdenken über die Bildersprache einer Disziplin auch ein Beitrag zu ihrer Selbstreflexion und Standortbestimmung ist. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The authors proeeed from the constructivist thesis of cognitive linguistics proclaiming that metaphors do not only serve as a rhetorical ornament, but rather represent an important instrument for dealing with reality - not only in everyday life but also within the framework of scientific concepts. This thesis is further developed and concretized for the technical language of educational science. A detailed analysis of different central texts shows that, even where metaphors do not serve the mediation of a theory but merely make the text more attractive, this approach allows for interesting Statements as to which aspects of didactic mediation are of special significance in a text. Furthermore, the authors demonstrate that the reflection on the metaphorical language of a discipline also contributes to the latter's self-reflection and to the definition of its position. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1999 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 22.11.2012 |
Citation | Peyer, Ann; Künzli, Rudolf: Metaphern in der Didaktik - In: Zeitschrift für Pädagogik 45 (1999) 2, S. 177-194 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-59452 - DOI: 10.25656/01:5945 |