search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Erfassung der Einstellung und der Selbstwirksamkeit von Lehramtsstudierenden zum inklusiven Unterricht
Parallel titleAssessment of attitudes and self-efficacy of pre-service teachers towards inclusive education
Authors
SourceEmpirische Sonderpädagogik 6 (2014) 4, S. 279-299 ZDB
Document  (603 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1869-4934; 18694934
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In der vorliegenden Studie wurde untersucht, inwiefern unterschiedliche Facetten der Einstellung und der Selbstwirksamkeit bezogen auf inklusives Unterrichten reliabel mittels Selbstauskunft erhoben werden können. Hierzu wurden N = 241 Lehramtsstudierende einmalig per Fragebogen über ihre Einstellung zur Gestaltung inklusiven Unterrichts sowie zu Effekten und zum Einfluss des Schülerverhaltens auf inklusiven Unterricht befragt. Zudem wurde die Selbstwirksamkeit bezogen auf die Gestaltung inklusiven Unterrichts, den Umgang mit Unterrichtsstörungen sowie die Zusammenarbeit mit Eltern erfasst. Konfirmatorische Faktorenanalysen ergaben sowohl für die Einstellung als auch für die Einschätzungen zur Selbstwirksamkeit Modelle zweiter Ordnung mit jeweils statistisch bedeutsamen Faktorladungen. Zudem wurden gute Reliabilitätskennwerte erreicht. Darüber hinaus wurden schließlich die persönlichen und unterrichtsbezogenen Erfahrungen mit Menschen mit einer Behinderung erfragt. Es ergaben sich positive Zusammenhänge zwischen der Einstellung und den persönlichen Erfahrungen sowie zwischen den Unterrichtserfahrungen und der Selbstwirksamkeit. (DIPF/Autor)
Abstract (English):The aim of the present study was to assess attitudes and self-efficacy of pre-service teachers regarding inclusive education. A sample of N = 241 pre-service teachers was asked to self-report in a questionnaire about their attitudes towards the arrangement of inclusive education, the effects of inclusive learning settings, and the influence of the students’ behavior on teaching and learning in an inclusive setting. Moreover, they were asked to evaluate their self-efficacy with regard to the arrangement of inclusive education, the handling of classroom disruptions and the collaboration with parents. A confirmative factor analysis resulted in a second-order model with three distinctive factors both for attitude as well as for self-efficacy. For all subscales, internal consistency reliabilities were satisfying. Additionally, the participants were asked to report on their personal and instructional experiences with people with a disability. The results indicated a positive relation between attitude and personal experiences, and instructional experiences and self-efficacy. (DIPF/Autor)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication18.12.2014
CitationBosse, Stefanie; Spörer, Nadine: Erfassung der Einstellung und der Selbstwirksamkeit von Lehramtsstudierenden zum inklusiven Unterricht - In: Empirische Sonderpädagogik 6 (2014) 4, S. 279-299 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-100199 - DOI: 10.25656/01:10019
export files

share content at social platforms