search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Testtheoretische Absicherung der ESGRAF 4-9
Parallel titleThe Psychometric Quality of the ESGRAF 4-9
Authors
SourceEmpirische Sonderpädagogik 6 (2014) 4, S. 300-312 ZDB
Document  (196 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1869-4934; 18694934
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Gängige Sprachentwicklungstests überprüfen den Erwerbsstand grammatischer Regeln bei Kindern weder umfassend noch therapierelevant. Mit dem Testverfahren ESGRAF-R bzw. dessen Weiterentwicklung ESGRAF 4-9 soll diesem Defizit an einschlägigen diagnostischen Verfahren begegnet werden. Im Rahmen der vorliegenden empirischen Studie, die Bestandteil des Forschungsprojektes GED 4-9 (Grammatikerwerb deutschsprachiger Kinder zwischen 4 und 9 Jahren) ist, wurde die ESGRAF 4-9 testtheoretisch unter Berücksichtigung der Aspekte Objektivität, Reliabilität und Validität (Inhaltsvalidität sowie divergente und konvergente Konstruktvalidität) abgesichert. Die guten Befunde werden ergänzt durch Hinweise darauf, dass eine anstehende Normierung der ESGRAF 4-9 in Bezug auf das Alter erfolgen sollte. (DIPF/Autor)
Abstract (English):Commonly used assessments of language development usually do not assess children’s acquisition of grammatical rules extensively nor do they assess them with regard to therapeutic relevance. ESGRAF-R and its enhanced version ESGRAF 4-9 aim at closing this lack of appropriate assessment tools. In this empirical study, which is part of the research project GED 4-9 (acquisition of grammatical rules by german-speaking children aged 4 to 9), ESGRAF–R is being analyzed with regard to quality standards of test and measurement theory. Therefore, objectivity, reliability and validity (content validity as well as divergent and convergent construct validity) are taken into consideration. The results show good quality standards for ESGRAF-R and suggest that future research should focus on determining age-related standard values. (DIPF/Autor)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication18.12.2014
CitationRietz, Christian; Motsch, Hans-Joachim: Testtheoretische Absicherung der ESGRAF 4-9 - In: Empirische Sonderpädagogik 6 (2014) 4, S. 300-312 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-100206 - DOI: 10.25656/01:10020
export files

share content at social platforms