search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Mehr Zeit für Bildung? Erste Erfahrungen mit dem neuen neunjährigen Bildungsgang an Gymnasien in NRW
Parallel titleMore Time for Education? First Experiences with the Extension of School Years until Graduation in German Academic-track Secondary Schooling
Authors
SourceSchulpädagogik heute 4 (2013) 7 ZDB
Document  (763 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2191-754X; 2191754X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Nicht zuletzt aufgrund der anhaltenden Kritik an der Schulzeitverkürzung besteht in mehreren Ländern für Gymnasien mittlerweile die Möglichkeit, nach der flächendeckenden Einführung von G8 wieder ein G9-System zu implementieren. Der Beitrag stellt die Befunde einer Elternbefragung hinsichtlich der elterlichen Schulwahlmotive und Erwartungen an den verlängerten gymnasialen Bildungsgang dar. Im Sinne einer ersten Zwischenbilanz wurden die Eltern nach einem Jahr befragt, ob sie mit dem neunjährigen Bildungsgang zufrieden sind und inwiefern ihre Erwartungen erfüllt wurden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Reducing the number of school years until graduation from academic-track secondary schooling (G8) has been one of the most important structural changes to schooling in the last decade. Recently, an increasing number of German Länder have had the possibility to extend school time until graduation for one year (G9). The purpose of this contribution is to analyze parental reasons for choosing a G9-school and their expectations towards expanding learning time. After one year, parents were asked about their satisfaction with G9, and to what extend their expectations had been fulfilled. (DIPF/orig.)
Statistics
Checksums
Date of publication23.01.2015
CitationKühn, Svenja Mareike; Reintjes, Christian; Ackeren, Isabell van; Bellenberg, Gabriele; Brahm, Grit im: Mehr Zeit für Bildung? Erste Erfahrungen mit dem neuen neunjährigen Bildungsgang an Gymnasien in NRW - In: Schulpädagogik heute 4 (2013) 7 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-101347 - DOI: 10.25656/01:10134
export files

share content at social platforms