details
Original Title |
Wer selektioniert sich in die Ausbildung zur Sekundarlehrperson? Studienwahl vor dem Hintergrund sozialer Herkunft, pädagogischer Interessen und fachlicher Orientierung |
---|---|
Parallel title | Who opts to study lower secondary teaching? Career-choice in light of socio-economic background, educational interest and subject centred orientation |
Authors | Keck Frei, Andrea; Berweger, Simone; Denzler, Stefan; Bieri Buschor, Christine ; Kappler, Christa |
Source | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 34 (2012) 3, S. 483-500 |
Document | full text (1.684 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerausbildung; Lehrerbildung; Sekundarstufe I; Primarbereich; Studienwahl; Lehramtsstudiengang; Studienmotivation; Motivation; Schweiz |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0252-9955; 02529955 |
Language | German |
Year of creation | 2012 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Dieser Beitrag geht der Frage nach, wer sich in Lehramtsstudiengänge selektioniert und ob Unterschiede zwischen angehenden Lehrpersonen der Primarstufe und der Sekundarstufe I festgestellt werden können. Dabei zeigt sich zum einen, dass sich Interessenten und Interessentinnen für Lehramtsstudiengänge in Bezug auf die soziale Herkunft, die Leistung (Deutschnote) und ihre Zeitpräferenz von den übrigen Maturanden und Maturandinnen unterscheiden. Zum anderen erweisen sich angehende Lehrpersonen der Sekundarstufe I als stärker fachorientiert und weniger pädagogisch interessiert als angehende Lehrpersonen der Primarstufe. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This paper focuses on the self-selection into teacher education studies and investigates the differences between prospective students choosing between primary teaching and lower secondary teaching. The results show that high school graduates interested in teacher education differ from other high school graduates in their socio-economic background, their academic performance (grades in German) and their time preference. Furthermore, students who choose lower secondary teaching are more interested in subject specific factors (content), while students who choose primary teaching are more student-centered. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2012 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 12.03.2021 |
Citation | Keck Frei, Andrea; Berweger, Simone; Denzler, Stefan; Bieri Buschor, Christine; Kappler, Christa: Wer selektioniert sich in die Ausbildung zur Sekundarlehrperson? Studienwahl vor dem Hintergrund sozialer Herkunft, pädagogischer Interessen und fachlicher Orientierung - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 34 (2012) 3, S. 483-500 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-102515 - DOI: 10.25656/01:10251 |