details
Original Title |
Schultheoretische Anfragen zum pädagogisch-normativen Heterogenitätsdiskurs |
---|---|
Parallel title | Critical remarks on the normative discourse about schoolheterogeneity |
Authors | Trautmann, Matthias; Wischer, Beate |
Source | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 35 (2013) 1, S. 21-36 |
Document | full text (161 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Reform; Diskurs; Heterogenität; Lehrer; Professionalität; Differenzierung; Schule; Institution; Organisation; Konzept; Reflexion <Phil>; Schultheorie |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Educational Sociology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1424-3946; 14243946 |
Language | German |
Year of creation | 2013 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag zielt auf eine kritische Auseinandersetzung mit pädagogisch-normativen Reflexionen im aktuellen Heterogenitätsdiskurs. Rekonstruiert wird zunächst der hier zugrunde liegende Reflexionstyp, um davon ausgehend drei ausgewählte Probleme zu diskutieren: (1) eine Unschärfe und Überkomplexität des Heterogenitätsbegriffs, der aus einem Denken vom einzelnen Kind resultiert, (2) eine Ausblendung der Struktur- und Funktionslogiken institutionalisierten Lernens und (3) professionstheoretische Verkürzungen durch normativ-pädagogische Lehrerleitbilder. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article aims at challenging pedagogical-normative reflexions within the current discourse on school heterogeneity. After reconstructing the underlying mode of discourse argumentation, three problems are discussed: (1) vagueness and overcomplexity of the notion of heterogeneity, resulting from child-centered pedagogy, (2) neglect of structural and functional aspects of institutionalized learning, and (3) normative-pedagogical concepts of teaching that appear oversimplified in the light of professional theory. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2013 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 12.02.2015 |
Citation | Trautmann, Matthias; Wischer, Beate: Schultheoretische Anfragen zum pädagogisch-normativen Heterogenitätsdiskurs - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 35 (2013) 1, S. 21-36 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-102852 - DOI: 10.25656/01:10285 |