search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Schultheoretische Anfragen zum pädagogisch-normativen Heterogenitätsdiskurs
Parallel titleCritical remarks on the normative discourse about schoolheterogeneity
Authors
SourceSchweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 35 (2013) 1, S. 21-36 ZDB
Document  (161 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1424-3946; 14243946
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag zielt auf eine kritische Auseinandersetzung mit pädagogisch-normativen Reflexionen im aktuellen Heterogenitätsdiskurs. Rekonstruiert wird zunächst der hier zugrunde liegende Reflexionstyp, um davon ausgehend drei ausgewählte Probleme zu diskutieren: (1) eine Unschärfe und Überkomplexität des Heterogenitätsbegriffs, der aus einem Denken vom einzelnen Kind resultiert, (2) eine Ausblendung der Struktur- und Funktionslogiken institutionalisierten Lernens und (3) professionstheoretische Verkürzungen durch normativ-pädagogische Lehrerleitbilder. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article aims at challenging pedagogical-normative reflexions within the current discourse on school heterogeneity. After reconstructing the underlying mode of discourse argumentation, three problems are discussed: (1) vagueness and overcomplexity of the notion of heterogeneity, resulting from child-centered pedagogy, (2) neglect of structural and functional aspects of institutionalized learning, and (3) normative-pedagogical concepts of teaching that appear oversimplified in the light of professional theory. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication12.02.2015
CitationTrautmann, Matthias; Wischer, Beate: Schultheoretische Anfragen zum pädagogisch-normativen Heterogenitätsdiskurs - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 35 (2013) 1, S. 21-36 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-102852 - DOI: 10.25656/01:10285
export files

share content at social platforms