search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Der Begriff Heterogenität in empirischen Studien
Parallel titleThe notion of "Heterogeneity" in empirical studies
Authors
SourceSchweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 35 (2013) 1, S. 37-52 ZDB
Document  (144 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1424-3946; 14243946
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Welche Themen und Heterogenitätskategorien werden erforscht, wenn im Titel einer empirischen Studie der Begriff „Heterogenität“ verwendet wird? Anhand einer systematischen Datenbankrecherche und Inhaltsanalyse von empirischen Studien wird dieser Frage nachgegangen. 21 Studien entsprachen den definierten Kriterien und lassen sich in die folgenden drei Themenschwerpunkte aufteilen: 1. Die Heterogenität der Schülerschaft in Bezug auf unterschiedliche Heterogenitätskategorien und Analyseebenen. Die Leistungsheterogenität ist in diesem Zusammenhang die am häufigsten untersuchte Heterogenitätskategorie. 2. Die Anwendung, Evaluierung und Entwicklung von integrativen Unterrichtsmethoden. 3. Die subjektiven Theorien der Lehrpersonen zur Heterogenität ihrer Schülerschaft. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):When the term “heterogeneity” occurs in the title of an empirical study, which topics and which heterogeneity categories are being studied? This question is explored by means of a systematic database research and content analysis of empirical studies. With respect to defined criteria, 21 studies are classified into the following three key topics: 1. Student heterogeneity with respect to different heterogeneity categories and levels of analysis. It appears that performance-related heterogeneity is the most frequently investigated category. 2. The implementation, evaluation and development of inclusive teaching methods. 3. Teachers’ subjective theories about students’ heterogeneity. (DIPF/Autor)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication12.02.2015
CitationZulliger, Sandra; Tanner, Sabine: Der Begriff Heterogenität in empirischen Studien - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 35 (2013) 1, S. 37-52 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-102863 - DOI: 10.25656/01:10286
export files

share content at social platforms