search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Verfassungsrechtliche Bemerkungen zur Verselbständigung der Schule
Parallel titleConstitutional comments on school autonomy
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 41 (1995) 1, S. 39-48 ZDB
Document  (844 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In der Diskussion um die Verselbständigung der staatlichen Einzelschule scheint der verfassungsrechtliche Schulaufsichtsbegriff in seiner traditionellen Ausformung ein entscheidendes Hindernis für Verselbständigung zu sein. Dieser traditionelle Schulaufsichtsbegriff wird kritisch überprüft; dabei wird das vom Bundesverfassungsgericht am Beispiel der Privatschulbestimmungen des Grundgesetzes entwickelte Verfassungsprinzip der Vielfalt im Schulwesen zur Interpretation herangezogen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the discussion concerning an increased autonomy of the individual State school, the constitutional concept of administrative school supervision in its traditional form seems to represent a decisive obstacle to school autonomy. This traditional concept of supervision is examined from a critical point of view, in this, the constitutional principle of variety within the school system, development by the German Federal Constitutional Court with regard to the Basic Law regulations concerning private schools, is referred to as a basis for interpretation. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication01.09.2015
CitationVogel, Johann P.: Verfassungsrechtliche Bemerkungen zur Verselbständigung der Schule - In: Zeitschrift für Pädagogik 41 (1995) 1, S. 39-48 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-104371 - DOI: 10.25656/01:10437
export files

share content at social platforms