details
Original Title |
Lehre Geschäftigkeit. Überlegungen zur Lehrerbildung aus der Perspektive der Literaturdidaktik |
---|---|
Parallel title | Empty bustle. Reflections on teacher education from the perspective of the didactics of literature education |
Author | Licher, Lucia |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 41 (1995) 3, S. 341-356 |
Document | full text (1.292 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungstheorie; Erfahrung; Handlungstheorie; Schule; Lehrerausbildung; Lernen; Didaktik; Literaturunterricht; Ästhetische Bildung; Hochschuldidaktik; Praxisbezug |
sub-discipline | Teaching Didactics/Teaching Languages and Literature Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1995 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Aufsatz diagnostiziert einen gravierenden Mangel an Selbstaufklärung bezüglich der Beziehungsverhältnisse der Professionellen in der Lehrerbildung, der vielfach zum "Auszug der Theorie" aus der hochschulischen Didaktik zugunsten vermeintlicher "Praxisorientierung" führt. Er problematisiert die populäre Tendenz, mit "handlungsorientiertem" Eifer die Frage nach dem Gehalt von Bildungsprozessen in Schule und Hochschule zu verdrängen und beleuchtet die Konsequenzen einer solchen Entwicklung am Beispiel der Literaturdidaktik. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The author diagnoses a severe lack of self-enlightenment as regards the patterns of relations of the professionals in teacher education which often leads to the "exodus of theory" from university didactics in favor of a putative practice orientation. She critically discusses the popular trend to suppress the question of the content of educational processes in both school and university with "action-oriented" zest and reveals the consequences of such a development as illustrated by the didactics of literature education. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1995 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 15.09.2015 |
Citation | Licher, Lucia: Lehre Geschäftigkeit. Überlegungen zur Lehrerbildung aus der Perspektive der Literaturdidaktik - In: Zeitschrift für Pädagogik 41 (1995) 3, S. 341-356 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-104585 - DOI: 10.25656/01:10458 |