search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Die Verwendung von 'Zukunft' in pädagogischen Programmen
Parallel titleThe use of ‘Future’ in pedagogical programs
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 58 (2012) 3, S. 321-339 ZDB
Document  (1.643 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag geht der Frage nach, wie die Kategorie "Zukunft" in pädagogischen Programmschriften des frühen 20. Jahrhunderts verhandelt wird. Dabei steht die Ebene der Sprache im Analysezentrum, die Sprache, in und mit der Pädagogik auf "Zukunft" eingestellt wird. Rekonstruiert werden die Grundmotive und Argumentationsmuster bei der Verwendung von "Zukunft", um herauszuarbeiten, wie sich deutsche, österreichische und französische Pädagogik im Reden über "Zukunft" ausrichtet. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The author inquires into the question of how the category of "future" is discussed in programmatic pedagogical writings of the early twentieth century. In this, his analysis focuses on the linguistic level, on the language in and with which pedagogy is tuned to the "future". The basic motives and argumentative patterns applied when using "future" are reconstructed in order to show by what German, Austrian, or French pedagogues orientate themselves when talking about "future". (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication01.04.2015
CitationBinder, Ulrich: Die Verwendung von 'Zukunft' in pädagogischen Programmen - In: Zeitschrift für Pädagogik 58 (2012) 3, S. 321-339 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-105085 - DOI: 10.25656/01:10508
export files

share content at social platforms