details
Title |
Migration und Schulpolitik in Preußen-Deutschland. Ein Überblick |
---|---|
Author | Hansen, Georg |
Source | ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 36 (2013) 4, S. 8-11 |
Document | full text (259 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildung; Ethnizität; Schulpolitik; Geschichte <Histor>; Migration; Nationalstaat; Migrationshintergrund; Migrant; Bildungszugang; Preußen; Deutschland |
sub-discipline | History of Education Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0175-0488; 1434-4688; 01750488; 14344688 |
Language | German |
Year of creation | 2013 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Migration ist in Preußen-Deutschland über Jahrhunderte kein Gegenstand von Schulpolitik gewesen. Schulpflicht gilt für die jeweiligen Staatsangehörigen bzw. für ethnisch Deutsche – Migranten galten als Störfaktor bei der Schaffung der ethnisch homogenen Nation. Erst im Kontext von EWG/EU wird Migration in der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts sowohl als unvermeidbare Realität akzeptiert, als auch in schulpolitische Konzepte aufgenommen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Migration has not been a topic of educational policies in Prussia-Germany for centuries. National subjects or ethnical Germans had to be schooled - migrants were considered as disturbing the building of an ethnically homogenous nation. Only the creation of the EEC/EU made migration an accepted reality and an inevitable fact for the conceptualization of educational policies in the second half of 20th century. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik Jahr: 2013 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 18.05.2015 |
Citation | Hansen, Georg: Migration und Schulpolitik in Preußen-Deutschland. Ein Überblick - In: ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 36 (2013) 4, S. 8-11 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-106280 - DOI: 10.25656/01:10628 |