details
Original Title |
Visualisierungen im Lehr-Lern-Prozeß |
---|---|
Parallel title | Visualizations in the process of teaching and learning |
Authors | Schnotz, Wolfgang; Zink, Thomas; Pfeiffer, Michael |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 2, S. 193-213 |
Document | full text (2.260 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Empirische Untersuchung; Methode; Bildliches Denken; Erkennen; Verstehen; Erkenntnis; Lernen; Lernprozess; Lehren; Lerninhalt; Sprache; Bild; Modell; Struktur; Theorie |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1996 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Visualisierung von Sachverhalten spielt in Lehr- und Lernprozessen seit langem eine wesentliche Rolle. Bislang ist jedoch wenig darüber bekannt, wie ein Lerngegenstand visualisiert werden sollte bzw. welche Form der Visualisierung für welche Zwecke am besten geeignet ist. Traditionelle Theorien zum Sprach- und Bildverstehen bieten zur Beantwortung dieser Frage keine geeignete Grundlage. Es wird deshalb ein alternativer Theorieansatz entwickelt, der das Verstehen von Visualisierungen als einen Prozeß der Strukturabbildung einer räumlich-visuellen Konfiguration auf ein mentales Modell ansieht. Aufgrund einer empirischen Untersuchung, die Unterschiede in der Verwendung der Text- und Bildinformation sowie in der Beantwortung verschiedener Testfragen ergab, läßt sich erkennen, daß beim Verstehen einer Visualisierung nicht nur die eigentlichen Sachinformationen, sondern auch bildhafte Oberflächeneigenschaften von Bedeutung sind. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Visualizing information plays an important role in the process of teaching and learning. Nevertheless, there is not much information available yet on how a subject matter should be visualized and which kind of visualization is best suited for specific purposes. Traditional theories of text and picture comprehension do not provide an adequate basis for answering this question. An alternative theoretical approach is described which considers comprehension of visualizations as a process of structure mapping between a visuo-spatial configuration and a mental model. The empirical study carried out revealed differences in the use of text and picture information and in the Performance in answering different kinds of text items. These differences suggest that the structure mapping process between a visualization and a mental model entails not only the semantic content, but also surface characteristics of the respective graphic display. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1996 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 12.08.2015 |
Citation | Schnotz, Wolfgang; Zink, Thomas; Pfeiffer, Michael: Visualisierungen im Lehr-Lern-Prozeß - In: Zeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 2, S. 193-213 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-106522 - DOI: 10.25656/01:10652 |