details
Original Title |
Exodus und Pädagogik. Die Exodus-Erzählung als Grundmuster der kritischen Bildungstheorie Heydorns |
---|---|
Parallel title | Exodus and pedagogics |
Author | Titz, Ewald |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 2, S. 255-275 |
Document | full text (1.866 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildung; Bildungstheorie; Pädagogik; Kultur; Lehrer; Geschichte <Histor>; Exodus; Politik; Judentum; Praxisbezug; Heydorn, Heinz-Joachim |
sub-discipline | History of Education General Educational Science |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1996 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Exodus-Erzählung ist nicht nur die "große Erzählung" für die abendländische Befreiungsgeschichte, sie ist auch konstitutiv für die abendländische Pädagogik. Diese These wird in Hinblick auf das Verhältnis von Politik und Bildung in der kritischen Bildungstheorie Heydorns entfaltet. Durch die Unterscheidung zwischen politischer und pädagogisch-religiöser Lesart der Exodus-Erzählung ergeben sich Einsichten in die grundlegende Bedeutung der geschichtlichen Hoffnung für die pädagogische Praxis. Die Verheißung des Exodus als Ursprung der geschichtlichen Hoffnung bildet die Grundlage aller nicht-affirmativen Bildungstheorie im abendländischen Kulturraum. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The tale of the Exodus is not only the "great story" of the Occidental history of liberation, it is also a constituent element of Western educational theory. This thesis is evolved with regard to the relation of politics and education in H.-J. Heydorn's critical theory of education. By differentiating between an educational-religious interpretation of the Exodus story and a political reading, the author emphasizes the fundamental significance of historical hope for the educational practice. The promise of the Exodus as the origin of historical hope forms the basis for all nonaffirmative educational theories in Occidental culture. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1996 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 12.08.2015 |
Citation | Titz, Ewald: Exodus und Pädagogik. Die Exodus-Erzählung als Grundmuster der kritischen Bildungstheorie Heydorns - In: Zeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 2, S. 255-275 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-106559 - DOI: 10.25656/01:10655 |