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Original Title |
Von der natürlichen Auslese zur Bildungsselektion 1780-1980. Argumentationsmuster und Bilanz einer zweihundertjährigen Diskussion |
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Parallel title | From natural selection to educational selection 1780-1980. Argumentation patterns and stock-taking in a two-hundred-year-old discussion |
Author | Titze, Hartmut |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 3, S. 389-406 |
Document | full text (1.573 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildung; Bildungschance; Chancengleichheit; Statusverteilung; Bildungssystem; Gymnasium; Drittes Reich; Geschichte <Histor>; Elite; Sozialer Status; Sozialer Aufstieg; Berufsproblem; Studium; Hochschulzugang; Hochschulzulassung; Akademikerberuf; 18. Jahrhundert; 19. Jahrhundert; 20. Jahrhundert; Weimarer Republik; Auswahl; Deutsches Kaiserreich; Deutsches Reich |
sub-discipline | History of Education Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1996 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Durch das Zusammenspiel von fortschreitender Demokratisierung der Bildungschancen und Differenzierung der Bildungsorganisation hat sich die Bildungsselektion als moderner Modus der Vergesellschaftung in den vergangenen 200 Jahren durchgesetzt. Unter günstigen Wachstumsbedingungen hat sich die Auslese über die höhere Schule im Kaiserreich konsolidiert. Bereits in der Weimarer Republik wurde auch der negative Karriereraum der Bildungsselektion ("Abstieg der Unbegabten") wahrgenommen. Die oberen Schichten ziehen aus der Umstellung der Statusrekrutierung von der natürlichen Auslese auf die Bildungsselektion den größten Nutzen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Due to the interplay of the progressive democratization of educational opportunities and the differentiation of the educational Organization, educational selection has asserted itself as the modern form of integration into society during the last two hundred years. Under favorable conditions of economic growth, selection was consolidated through the grammar school of the German Empire. During the Weimar Republic, the negative side of educational selection ("Relegation of the Untalented") was already conspicuous. The upper classes benefit the most from the shift of status allocation from natural selection to educational selection. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1996 |
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Date of publication | 13.08.2015 |
Citation | Titze, Hartmut: Von der natürlichen Auslese zur Bildungsselektion 1780-1980. Argumentationsmuster und Bilanz einer zweihundertjährigen Diskussion - In: Zeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 3, S. 389-406 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-106632 - DOI: 10.25656/01:10663 |