details
Original Title |
Die Struktur der "Übersichtlichkeit" des Landerziehungsheims Haubinda. Zur Interpretation des "Schulstaat"-Konzepts von Hermann Lietz |
---|---|
Parallel title | Organizational structure and "clarity" in the country boarding school Haubinda. On the Interpretation of Hermann Lietz's concept of the "school state" |
Author | Yamana, Jun |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 3, S. 407-421 |
Document | full text (1.274 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Reformpädagogik; Bildungsgeschichte; Schule; Schulbau; Schulgebäude; Schulgelände; Schulleben; Geschichte <Histor>; Konzeption; Räumliche Verteilung; Struktur; Landerziehungsheim; Lietz, Hermann; Thüringen; Westhausen-Haubinda |
sub-discipline | History of Education Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1996 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Ausgehend von Foucaults These der Übersichtlichkeit, untersucht der Autor die räumliche Struktur des Landerziehungsheims Haubinda zur Zeit von Hermann Lietz. Unter Berücksichtigung alter Landschafts- und Bebauungspläne und der geographischen Gegebenheiten zeigt er, daß die zentralisierte Anordnung der Gebäude sowohl für eine zentrale als auch für eine differenzierte Übersichtlichkeit des Landerziehungsheims angelegt ist, also die "Schulstaat"-Idee räumlich umgesetzt wird und so eine pädagogische Überwachung ermöglicht. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | On the Basis of Foucault's concept of distinct organizational structures, the author analyzes the spatial structure of the country boarding school Haubinda at the time of Hermann Lietz. Taking into consideration old landscape and development plans as well as the geographical conditions, he shows that the centralized layout of the buildings is aimed at both a central and a differentiated order of the country boarding school, i.e., that the idea of the "school state" is realized spatially, thus allowing for pedagogical surveillance. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1996 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 13.08.2015 |
Citation | Yamana, Jun: Die Struktur der "Übersichtlichkeit" des Landerziehungsheims Haubinda. Zur Interpretation des "Schulstaat"-Konzepts von Hermann Lietz - In: Zeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 3, S. 407-421 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-106649 - DOI: 10.25656/01:10664 |