search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Die Struktur der "Übersichtlichkeit" des Landerziehungsheims Haubinda. Zur Interpretation des "Schulstaat"-Konzepts von Hermann Lietz
Parallel titleOrganizational structure and "clarity" in the country boarding school Haubinda. On the Interpretation of Hermann Lietz's concept of the "school state"
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 3, S. 407-421 ZDB
Document  (1.274 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Ausgehend von Foucaults These der Übersichtlichkeit, untersucht der Autor die räumliche Struktur des Landerziehungsheims Haubinda zur Zeit von Hermann Lietz. Unter Berücksichtigung alter Landschafts- und Bebauungspläne und der geographischen Gegebenheiten zeigt er, daß die zentralisierte Anordnung der Gebäude sowohl für eine zentrale als auch für eine differenzierte Übersichtlichkeit des Landerziehungsheims angelegt ist, also die "Schulstaat"-Idee räumlich umgesetzt wird und so eine pädagogische Überwachung ermöglicht. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):On the Basis of Foucault's concept of distinct organizational structures, the author analyzes the spatial structure of the country boarding school Haubinda at the time of Hermann Lietz. Taking into consideration old landscape and development plans as well as the geographical conditions, he shows that the centralized layout of the buildings is aimed at both a central and a differentiated order of the country boarding school, i.e., that the idea of the "school state" is realized spatially, thus allowing for pedagogical surveillance. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.08.2015
CitationYamana, Jun: Die Struktur der "Übersichtlichkeit" des Landerziehungsheims Haubinda. Zur Interpretation des "Schulstaat"-Konzepts von Hermann Lietz - In: Zeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 3, S. 407-421 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-106649 - DOI: 10.25656/01:10664
export files

share content at social platforms