search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Partizipation als Forschungsmodus: Aus der Praxis des teilnehmenden Beobachtens
Parallel titleParticipation as research mode: From the praxis of participant observation
Author
SourceInternational Dialogues on Education. Past and Present 2 (2015) 1, S. 6-25 ZDB
Document  (711 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2198-5944; 21985944
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Der ... Artikel thematisiert die teilnehmende Beobachtung, ein Verfahren der Sozialforschung, das ungeachtet seiner langen Tradition ein nach wie vor hohes entdeckendes, dokumentarisches und theoretisches Potenzial besitzt. Teilnehmende Beobachtung ist eine Vorgehensweise sozialwissenschaftlichen Forschens, bei der die Forschenden am Alltagsleben der Menschen teilnehmen, die im Fokus ihrer Untersuchungen stehen, um so aus intimer Kenntnis ihrer Lebenswirklichkeit wissenschaftliche Fragestellungen zu beantworten. Sie ist besonders geeignet, so die These des Artikels, die heterogenen Lebensbedingungen und Erfahrungsräume von Kindern, Jugendlichen, Familien und pädagogischen Einrichtungen zu erschließen. In diesem an der Forschungspraxis orientierten Beitrag werden die Geschichte der teilnehmenden Beobachtung, relevante Anwendungsgebiete, Vorgehensweisen, Herausforderungen sowie Hinweise zum Verfassen von Feldforschungsnotizen aufgezeigt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The ... article deals with participant observation, a social-science method that, in spite of its long tradition, still has a high exploratory, documentary, and theoretical potential. Participant observation is a social-science procedure in which the researchers participate in the everyday life of the people who are the focus of the investigation, in order to answer questions pertaining to their lived reality based on intimate knowledge. The article claims that this method is particularly suitable for discovering the heterogeneous life conditions and experiential realms of children, youth, families, and pedagogical institutions. The paper, which is oriented towards research practice, discusses the history of participant observation, relevant application areas, procedures, challenges, as well as instructions for writing field notes. (DIPF/Orig.)
Statistics
Checksums
Date of publication11.05.2015
CitationBeuchling, Olaf: Partizipation als Forschungsmodus: Aus der Praxis des teilnehmenden Beobachtens - In: International Dialogues on Education. Past and Present 2 (2015) 1, S. 6-25 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-106880 - DOI: 10.25656/01:10688
export files

share content at social platforms